Tem Sanat Galerisi, sergi sezonunu Almanya’da yaşayan sanatçımız Mehmet Güler ile açıyor. 1 Aralık 2016 tarihinde başlayacak olan sergi, 14 Ocak 2017’ye kadar gezilebilecek.
Evrensel soyut sanat
Mehmet Güler, Anadolu’da kökü olan ancak hayatının kırk yılını Avrupa kültürü içinde geçiren bir sanatçı olarak, farklı kültürleri kendi kişiliğinden ve dilinden ödün vermeden yoğurup yorumlayarak evrensel bir sanat dili yaratmıştır. Yapıtlarının özünü “kültürlerarası diyalog” temasına dayandıran Güler, doğup büyüdüğü Anadolu’dan edindiği izlenimlerini ve kültürlerarası etkileşimleri hemen hemen tüm yapıtlarına yansıtmıştır.
İçerik ve biçimleme iddiası olan ve özgün sanatsal ifadeler olarak karşımıza çıkan Mehmet Güler resimleri, yapısal bütünlüğü vurgulama bazında soyutlayıcı biçim anlayışını daha ileri bir noktaya taşıma gayesindedir. Bu soyut biçim diliyle figürsel işaretleri birleştiren, ve resim ile çizimi iç içe sokan sanatçının eserleri hareketli ama aynı zamanda durgundur.
Önceleri çizdiği binlerce figür ve doğa etütleriyle “Fotorealist” bir dile sahipken, piyasa endişesine düşmeden sanatını geliştirmeye çalışan sanatçı, sonraları bu çizimleri kendi kişiliğinde ve dilinde geliştirerek sadeleştirmiş, ayrıca form ve elementleri de asgariye indirgeyerek sağlıklı bir soyutçuluğa ulaşmıştır.
Mehmet Güler ve renkler
Resim yapmayı bir çeşit araştırma süreci olarak gören Güler için resim; kelimeleri kullanmak istemeyince söylenmek istenileni renk ile anlatabilmek demektir. Sanatçı, renkler arasındaki geçişi ve bağlantıyı sağlarken, insan bedenine özgü yapısallık ve soyut bir estetikle yeni bir denge yaratır.
Özellikle kırmızıyı başat, mavi ve sarıyı dengeleyici renk olarak kullanan sanatçının kompozisyonlarda beyaz renk nötr bir öğe olarak karşımıza çıkar. Beyaz rengi çok özel bir teknikle kullanan Mehmet Güler, diğer sanatçıda rastlanabilecek boyutların ötesinde çekici bir üslup karakterine vurgu yapabilmektedir. Bu kullanım, fırçanın tuval yüzeyinde oluşturduğu geniş renk bantlanı hafifletmekte ve esnek kıvrımlar eşliğinde üçüncü boyut izlenimini canlı tutabilmektedir. Arka plandan öne doğru devinen ve patlayıp dağılan renkler, resimdeki hareket unsurunu pekiştirdiği için yüzeye bağlı soyutçuluğa da engel olur.
Almanya’nın da sayılı ressam ve heykeltraşlarından
Türkiye’deki resim eğitiminden sonra burs alarak Almanya Kassel’daki Güzel Sanatlar Akademisi’ne devam eden sanatçı, bu okuldan “Auszeichnung” (en yüksek derece) ile mezun oldu. 1977 senesinden beri yaşamını serbest sanatçı olarak Kassel kentinde sürdüren Güler, bu şehirdeki başarılı çalışmalarından ötürü “Altın Rozet Liyakat Nişanı”na layık görüldü. Güler ayrıca, 2014 yılında 70. yaşına bastığında Almanya “Unna Kültür Müdürlüğü” tarafından büyük kapsamlı bir kitap ve retrospektif bir sergi ile onurlandırıldı. Altı ay olarak planlanan sergiyi yirmi bin civarında kişi ziyaret etti ve bu ilgi nedeniyle sergi bir ay daha uzatıldı.
Son yapıtı “Dialog” heykeli
Mehmet Güler’in kendi ifadesiyle; iki boyutlu figürleri yıllardır tuval ve benzeri yüzeylerden kurtarılıp üç boyutlu figürler haline gelmeyi beklemekteydiler. Yağlıboya, gravür, ağaçbaskı, karışık teknik, desen üzerine çalışan Güler, 2001 yılından beri bir çoğu iki metreyi geçen heykeller de yaratmaktadır. İlk olarak ağaç ve sonradan çörten ve paslanmaz çelik malzemeler kullanarak heykel çalışmaları yapan sanatçının, Doğu ve Batı’nın kadınlarının karşılaşmasını anlattığı “Dialog” heykeli geçen ay Almanya’da açıldı.
Dialog Heykeli, Kassel AlmanyaSergi internetten de izlenebilecek
Mehmet Güler’in Tem Sanat Galerisi‘nin Valikonağı Cad., Prof. Dr. Orhan Ersek Sok. No: 14 adresindeki mekanında, 1 Aralık 2016 tarihinde açılacak olan sergisi 14 Ocak 2017’ye kadar devam edecek. Sergiyi galeride izleme imkanını bulamayan sanatseverler, www.temartgallery.com adresinde devamlı güncel tutulan e.ağ sayfalarında bu sergiye ve geçmiş sergi arşivlerine ulaşabilirler.