Tasarımda deneyim odaklı düşünme nedir?

Deneyimler Çağında müşteri beklentileri de yeniden şekilleniyor. Tasarımda deneyim odaklı düşünme ne anlama geliyor?

Tasarımda deneyim odaklı düşünme nedir?

Üç boyutlu teknolojiler sunan Dassault Systèmes’in Tasarımdan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Anne Asensio’ya göre, şirketlerin veya markaların ürünlerini sunarken bir deneyim yaşatmayı hedeflemesi sadece iyi bir fikir değil; piyasada gerçek etki yaratmak isteniyorsa artık bir zorunluluk.

Deneyim odaklı düşünme biçimleri

Bu gerçek, tasarımın kapsamını değiştirirken, artık deneyim odaklı düşünme biçimleri geliştirmek gerekiyor.


Tasarım artık evrimleşerek ürün modellemenin ötesine geçmiş durumda. Geçmişte, ürünler tasarım hedeflerinin bir yansımasıydı.

Bu hedefler de fiziksel kısıtlamalar, mevcut teknolojiler, malzemeler, ergonomik özellikler ve net olarak belirlenmiş fonksiyon ve amaçların bir sonucuydu.

Ancak “Deneyim Çağında” ürünler materyallerden bağımsız. Ürünler adeta, birer kara kutuya dönüştü, zenginleştirilmiş hayat deneyiminin bir parçası haline geldi.

Tasarımın değeri ve kapsamı şu anda kritik bir yol ayırımında. Tasarımda perspektif, ürün tasarımından deneyim tasarlamaya kayıyor, kullanıcıları sürece yepyeni bir şekilde entegre etmeye odaklanıyor.

Estetiğin ötesine geçerek sosyal alanlara kayıyor, geniş bir yelpazeye yayılan pek çok uzmanlık dalına uzanıyor. Tasarımdaki bu “çok disiplinlilik” iş modellerini etkilerken, yeni çıktılar ve sosyal etkileşimler üretiyor, yeni ve sürdürülebilir deneyimler tasarımlamak amacıyla farklı bilim dallarını kullanmayı gerektiriyor.

Tasarımsal Düşünme

deneyim odaklı düşünme

Dassault Systèmes öteden beri “Tasarımsal Düşünme”yi “insanı proje veya değer önermesinin merkezine koymak, insanların isteyip de tam olarak ifade edemedikleri ihtiyaçları anlamak” olarak tanımlıyor.

Tasarımsal Düşünme, tasarımın evrimindeki somut ilk adım olmuştu. Bu adımla tasarımcının öznel kavramı etrafında şekillenen bir tasarımdan, empati odaklı katılım modeline geçilmiş, sosyal katılım ve çoklu bakış açıları sürece dahil edilmişti.

İşletmeler Tasarımsal Düşünme’yi pazarda oluşan fırsatları değerlendirmek ve tüketiciye değer sunan bir çözüm sunmak için kullanıyorlar. Bu da net bir kimliği olan etkin ve faydaları kolayca anlaşılan bir ürün tasarımı için atılan bir adım anlamına geliyor.


Ancak dünya ve tasarım hızla gelişerek, daha geniş ve bütünsel kavramlara odaklanmış bulunuyor. İşletmeler, karmaşık sistemlerle çalışırken, bir yandan da bütün teknoloji ve hizmet ekosistemini göz önüne alıyorlar ve kullanıcılarla birlikte sürekli ve özgün bir deneyim tanımlıyorlar.

Geniş odaklı bu “Tasarımsal Düşünme”, fonksiyonelliğin ötesine geçerek müşteri deneyimlerinin duygusal gücünden yararlanan yeni nesil tasarımcılar anlamına geliyor.

Bu tasarımcılar gelecekte oluşacak senaryolar üzerinde düşünüyor, gerçek-zamanlı 3D prototipler ortaya çıkarıyorlar, sürükleyici teknolojiler ve sanal evrenlerden yararlanarak, entegre enformasyon içeren 3D dijital modeller oluşturuyorlar.

Tasarımcılar bilimsel çalışmalar ve sensörler aracılığıyla toplanan datalar da dahil olmak üzere yeni bilgi kaynaklarına ulaşmak için gereken yetileri geliştiriyorlar. Sosyal ve bilimsel kaynaklı bu veriler tasarımcıların yaratıcılığını besleyen yeni malzemeler sunuyor.

Dijital içerik;

Düşüncelerin, yorumların ve kararların yeni buluşma noktasını oluşturuyor. Fikir üretmek, sanallaştırmak, üretime geçmek ve sürdürülebilirlik sağlamak amacıyla kullanılan araçlar ve platformlar sayesinde, tasarımcılar ve işletmeler, geliştirme sürecinin herhangi bir aşamasında deneyimsel tasarımları inceleme ve doğrulama imkanı yakalıyor.

Tasarımcılar ürün ve etkileşim arasında doğru bağlantıyı yaratarak, duygusal bağ ve kullanım arasındaki ilişkiyi gözler önüne seriyor. Veriler ve duyuların kombinasyonu, dengeli öneriler anlamına geliyor.

Buradan sonra nasıl bir yol izleyeceğimiz, tasarımı kullanarak kullanıcıları etkilemek, teknolojinin kullanımı hızlandırmak ve hem etik hem de sürdürülebilir deneyimler sunmak için işletmelerin kurumsal ekosistemini nasıl değiştireceğimize bağlı.

Kullanıcılar tasarıma destek verecekler ve yaşam deneyimlerimizi derinden etkileyecekler. Bu da nasıl yaşadığımızı, seyahat ettiğimizi ve teknoloji ile kurduğumuz ilişkiyi kalıcı olarak değiştirecek.

Bugün, mimarlık, endüstriyel tasarım ve ulaştırma uzmanlığı gibi pek çok alanda çalışan tasarımcılar, düşünsel deneyimler için kullandıkları süreçleri, metodolojileri ve uygulamaları dönüştürerek, yenilikçi öneriler hayal edebilir ve tasarlayabilirler.


Yenilikçilik üzerine kurulu bu yeni ortamda deneyimsel düşünme, kurumlara markalarının vaatlerini ve yaratmaları gereken duyguları ortaya çıkarma konusunda yardımcı olabilir. Bu şekilde her müşterinin yaşadığı deneyim kendine özgü ve özel bir başarı ama aynı zamanda marka sadakati ve tüketici memnuniyeti yaratan bir ağırlık merkezi şekline geliyor.

3 boyutlu yazıcılar: Teknolojinin yükselişi ve geleceği


Editor
Haber Merkezi ▪ İndigo Dergisi, 19 yıldır yayın hayatında olan bağımsız bir medya kuruluşudur. İlkelerinden ödün vermeden tarafsız yayıncılık anlayışı ile çalışmaktadır. Amacı; gidişatı ve tabuları sorgulayarak, kamuoyu oluşturarak farkındalık yaratmaktır. Vizyonu; okuyucularında sosyal sorumluluk bilinci geliştirerek toplumun olumlu yönde değişimine katkıda bulunmaktır. Temel değerleri; dürüst, sağduyulu, barışçıl ve sosyal sorumluluklarının bilincinde olmaktır. İndigo Dergisi, Türkiye’nin saygın İnternet yayınlarından biri olarak; iletişim özgürlüğünü halkın gerçekleri öğrenme hakkı olarak kabul etmekte; Basın Meslek İlkeleri ve Türkiye Gazetecileri Hak ve Sorumluluk Bildirgesi’ne uymayı taahhüt eder. Ayrıca İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’ni benimsemekte ve yayın içeriğinde de bu bildiriyi göz önünde bulundurmaktadır. Buradan hareketle herkesin ırk, renk, cinsiyet, dil, din, siyasi veya diğer herhangi bir milli veya içtimai menşe, servet, doğuş veya herhangi diğer bir fark gözetilmeksizin eşitliğine ve özgürlüğüne inanmaktadır. İndigo Dergisi, Türkiye Cumhuriyeti çıkarlarına ters düşen; milli haysiyetimizi ve değerlerimizi karalayan, küçümseyen ya da bunlara zarar verebilecek nitelikte hiçbir yazıya yer vermez. İndigo Dergisi herhangi bir çıkar grubu, ideolojik veya politik hiçbir oluşumun parçası değildir.