Medya basın yayın: 2019 Nisan ayı raporu

2019’un Nisan ayı, Türk medyası anlamında nasıl geçti? Neler yaşandı? Medya basın yayın: 2019 Nisan ayı raporu…

Medya basın yayın: 2019 Nisan ayı raporu
Medya basın yayın: 2019 Nisan ayı raporu

Medya basın yayın: 2019 Nisan ayı raporu

TRT, Cumhur İttifakı lehine 164 saat yayın yaptı

RTÜK’ün CHP kontenjanından seçilen üyesi İsmet Demirdöğen’in hazırladığı rapora göre TRT Haber, seçim süresince AKP lehine 146 saat 38 dakika 29 saniye, MHP lehine 18 saat 14 dakika 26 saniye yayın yaparak toplamda Cumhur İttifakı lehine 164 saat 52 dakika 55 saniye yayın yaptı.

AKP ve MHP aleyhine hiç yayın yapmayan TRT Haber, Millet İttifakına ayırdığı 46 saatin 20 saatinde, HDP’ye ayırdığı 3 saatin ise sadece 36 saniyesinde lehte yayın yaptı.

Gazeteci Zehra Doğan’a “İfade Özgürlüğü Ödülü” verildi

Uluslararası ifade özgürlüğü kuruluşu olan Index on Censorship’in yıllık olarak sansüre karşı sanat, kampanya, dijital aktivizm ve gazetecilik alanında mücadele edenleri onurlandırdığı İfade Özgürlüğü Ödülleri sahiplerini buldu.

Ödül bu yıl Mardin’in Nusaybin ilçesinde sokağa çıkma yasakları sürecinde yaptığı haber ile resimler gerekçe gösterilerek tutuklanan ve 2 yılı aşkın cezaevinde kalan gazeteci – ressam Zehra Doğan’a verildi.

Aydınlık gazetesi yazarı Sabahattin Önkibar istifa etti

Aydınlık gazetesi yazarı Sabahattin Önkibar 11 Nisan tarihli köşesinde istifa ettiğini duyurdu.

Sabahattin Önkibar yazısında, Erdoğan’a “örtülü destek” verildiğini belirterek, Perinçek’in Binali Yıldırım’ı ziyaret etmesini eleştirdi. Önkibar, “İstifa ediyorum çünkü!” başlıklı yazısında şu ifadelere yer verdi:

“Niye ayrılık diye sorarsanız cevabım şudur: Ben Aydınlık gazetesi ile Ulusal Kanal’a emperyal bir proje olan siyasal İslamcı AKP iktidarı ve onun türevleri olan dinci cemaatlerle mücadele etmek için gelmiştim. Yıllarca bunu çok iyi yaptık lakin bir süredir Aydınlık gazetesi ve Ulusal Kanal’da iktidarı desteğe yorumlanacak yayınlar gözlemliyorum. Keza, beka ticareti yapan iktidara dolaylı destekler söz konusu. Dahası, 2014 seçimlerinde Aydınlık gazetesi tarafından “Aslanlı Yolun Adayı” olarak desteklenen Mansur Yavaş’ın, 31 Mart seçimlerinde manşetlerle infaz edilmesine şaşkınlığım var. Aynı şekilde yine 31 Mart seçiminin arifesinde AKP İstanbul Adayı Binali Yıldırım’ın, Doğu Perinçek tarafından ziyaret edilmesini hiç anlamlandıramadım. Evet ne oldu da Doğu Perinçek’in Ergenekon savunmasında Gladyo’nun iki numarası dediği Tayyip Erdoğan’a bugün örtülü destekler veriliyor?”

RTÜK, CHP’li vekile küfrü hakaretten saymadı

Ersoy Dede’nin 24 TV’deki programında CHP İstanbul Milletvekili Ali Şeker’e hitaben söylenen “p…venk” küfrünü değerlendiren RTÜK Üst Kurulu, “hakaret yok” kararı verdi.

RTÜK uzmanının hazırladığı İzleme ve Değerlendirme Raporu’nda CHP’li Şeker’e yönelik “Şov yapıyor p…venk. Kabadayı” ifadeleri, “kişi ya da kuruluşları eleştiri sınırları ötesinde küçük düşürücü, aşağılayıcı ifadeler” olarak belirtildi. Söz konusu uzman raporuna ve muhalif üyelerin itirazlarına rağmen, RTÜK bu ifadelerin “hakaret olmadığı” yönünde karar verdi.

Anadolu Ajansı’nın denetimi Cumhurbaşkanlığı’na bağlandı

Anadolu Ajansı’nın (AA) denetimi, Resmi Gazete’nin 18 Nisan tarihli sayısında yayımlanan Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığına verildi.

Sözcü davasında hapis cezası ve kırmızı bülten talebi

Sözcü gazetesinin sahibi Burak Akbay ile köşe yazarları Emin Çölaşan, Necati Doğru, gazetenin genel yayın yönetmeni Metin Yılmaz’ın da arasında bulunduğu 9 kişinin yargılandığı davada mütalaa verildi. 17 sayfalık mütalaada Emin Çölaşan ve Necati Doğru’nun da aralarında olduğu 6 kişi hakkında “FETÖ/PDY’nin hiyerarşik yapısına dâhil olmamakla birlikte bu örgüte bilerek ve isteyerek yardım etme” suçlamasıyla 5 yıldan 10 yıla kadar hapis cezası istendi.

Mahkeme Burak Akbay hakkında kırmızı bülten çıkarılması için işlemlerin başlatılmasına karar verdi. Mütalaada Akbay’ın dosyasının ayrılması da istendi.

Türkiye basın özgürlüğünde 157’nci sırada yer aldı

Sınır Tanımayan Gazeteciler (RSF) örgütü 2019 Dünya Basın Özgürlüğü endeksini açıkladı. Türkiye 180 ülke arasında yine 157’nci sırada yer aldı.

Türkiye için ‘Dünyada en çok gazetecinin hapse atıldığı ülke’ tespitini yineleyen RSF, “Mahkemeye çıkarılmadan önce cezaevinde bir yıldan uzun süre geçirmek yeni kural ve uzun cezalar da yaygın” ifadelerini kullandı.

Halk TV’de 6 kişinin işine son verildi

Halk TV’de CHP Eski Genel Başkanı Deniz Baykal’ın kızı Aslı Baykal’ın yönetime gelmesinin ardından yaşanan işten atmalar sürüyor. Kanal yönetimi, halktv.com.tr Genel Yayın Yönetmeni Bülent Mumay’a kendisi ve aralarında reklam koordinatörünün de bulunduğu 5 kişilik ekibinin iş akitlerinin sonlandırıldığını tebliğ etti.

Gazeteci Gökhan Öner’e 10 ay hapis

Kapatılan Dicle Haber Ajansı (DİHA) Muhabiri Gökhan Öner’in “terör örgütü üyeliği” suçlamasıyla yargılandığı davanın üçüncü duruşması Denizli 2. Ağır Ceza Mahkemesinde görüldü.

Duruşmada kararını açıklayan mahkeme heyeti Gazeteci Öner’in “terör örgütü üyeliği” suçundan beraat etmesine hükmetti. Mahkeme Öner’in “Terör örgütü propagandası yapmak” suçundan ise 10 ay hapis cezasına çarptırılmasına karar verdi.

Wikipedia’ya tam 2 yıldır erişim yok

Wikipedia’a yönelik yasaklama 29 Nisan 2017’de, Ankara 1. Sulh Ceza Hâkimliğinin kararıyla başlamıştı.

Sansürün ikinci yılında kısa bir açıklama yapan Sınır Tanımayan Gazeteciler (RSF) Türkiye Temsilcisi Erol Önderoğlu, “Dünyanın en popüler online ansiklopedisi Wikipedia Türkiye’de 2 yıldır sansürlü. 100 binlerce insan milyonlarca sayfayı ziyaret edemedi; beslenemedi. Yetkililere sormalı; sansür gerekçesi yaptığınız 4-5 sayfaya değdi mi?” diye sordu.

WikiZero olarak bilinen 0wikipedia kapatıldı

Türkiye’de engelli olan Wikipedia’ya erişmek için kullanılan 0wikipedia.org kapatıldı. WikiZero, alternatif erişim adresleri paylaştı.

WikiZero’nun sunduğu alternatif erişim adresleri şöyle:

  • 00wikipedia.org
  • 1wikipedia.org
  • 2wikipedia.org
  • Zwikipedia.org

81 gazeteci hâkim karşısına çıktı, 6 gazeteci hapse girdi

CHP 26. Dönem Milletvekili ve Gazeteci Barış Yarkadaş, medyada yaşanan hak ihlallerinin nisan ayına ilişkin verilerini açıkladı.

Verilere göre;

6 gazeteci hapse girdi.

2 gazeteci gözaltına alındı, 81 gazeteci hâkim karşısına çıktı.

10 gazeteci 14 yıl 7 ay hapis cezası aldı.

4 gazeteciye 17 dava açıldı; 1 gazeteci saldırı ve gaspa maruz kaldı, 2 gazeteci hakkında soruşturma başlatıldı. 1 habere yayın yasağı getirildi, 1 gazeteci ifade verdi.

Kaybedilen gazeteciler

Medya basın yayın: 2019 Mart ayı raporu

1993 Ankara doğumlu yazar Antalya’da ikamet ediyor. İnteraktif bir sinema ve dizi blogu olan SineTürkiye'de genel yayın yönetmeni olarak görev alan yazar, Süleyman Demirel Üniversitesi Radyo ve Televizyon Programcılığı bölümünde ön lisans; Akdeniz Üniversitesi Gazetecilik bölümünde lisans eğitimini tamamladı. Şu an Akdeniz Üniversitesi Gazetecilik Anabilim Dalı'nda Yüksek Lisans eğitimine devam etmektedir. Medya, kadın araştırmaları ve toplumsal cinsiyet konularıyla ilgilenen yazar ayrıca hayvan hakları savunucusudur; sokak hayvanlarının daha iyi koşullarda yaşayabilmeleri için çeşitli kampanyalara imza atmaktadır.