The Sims oyunu ile ChatGPT botları karıştırılırsa ne olurdu? Stanford Üniversitesi ve Google’dan araştırmacılar, Smallville adlı bir sanal evren yaratarak içine 25 yapay zeka botu yerleştirdi.
Sims deneyi: 25 yapay zeka botu aynı oyuna yerleştirildi
Henüz hakem onayından geçmeyen çalışmada bilim insanları, “insan davranışına benzer hareketlerin simülasyonunu elde etmek için “OpenAI’ın tasarladığı ChatGPT-3.5 dil modelini kullandı.
Çalışmada, üretici yapay zeka botlarının (Generative AI) kahvaltı ettiği, yemek pişirdiği, işe gittiği, resim yaptığı ya da yazı yazdığı görüldü. Üretici yapay zeka teknolojisi, özellikle makine öğrenimi ve yapay zekayı bir araya getirerek orijinal içerikler üretebiliyor.
Smallville kasabası
Ünlü video oyunu The Sims’in de ilham kaynağı olduğu çalışmada üretilen sanal evrene “Smallville” adı verildi.
Sevgililer Günü’ne özel bir parti
Araştırmacılar, botlarının beklenenden çok daha gerçekçi sosyal davranışlar sergilediğini gördü. Örneğin bir bot, Sevgililer Günü’ne özel bir parti düzenledi ve diğer botlara davetiyeler gönderdi.
Smallville’de düzenlenen belediye başkanlığı yarışında da aday olan botlar arasında kıyasıya çekişme yaşandı. Diğer botların siyaset ve toplumsal meseleler üzerine fikir alışverişinde bulunduğu da görüldü.
“Yapay genel zekaya giden yolda atılan ilk adımlar”
Söz konusu çalışmaya katılmayan Oxford Üniversitesi’nden bilgisayar bilimci Michael Wooldridge, araştırmanın bulgularını yapay genel zekaya (artificial general intelligence) giden yolda atılan “ilk adımlar” diye niteledi.
Yapay genel zeka, bir makinenin, bir insanın yapabileceği herhangi bir zihinsel görevi başarıyla gerçekleştirebilecek seviyeye ulaşmasını öngören bir kavram.
“Generative Agents: Interactive Simulacra of Human Behavior” adlı ön baskı makalelerinde* açıklandığı gibi, araştırmacılar “büyük bir dil modeli kullanarak inandırıcı davranışlar oluşturmak için ilgili anıları depolayan, sentezleyen ve uygulayan” bir yazılım mimarisi geliştirdiler.
Yapay zeka botlar birbirleriyle mükemmel şekilde etkileşime girdiler
Yapay zeka bot ajanlar birbirleriyle başarılı bir şekilde iletişim kurdular ve bu da araştırmacıların acil davranış olarak tanımladığı şeyle sonuçlandı.
İki günlük simülasyon sırasında, Sam adlı botun belediye başkanlığı adaylığını bilen diğer bot ajanların oranı 1’den (yüzde 4) 8’e (yüzde 32) yükseldi. Isabella’nın partisini bilen bot ajanlar 1’den (yüzde 4) 12’ye (yüzde 48) yükseldi. Hem de hiçbir kullanıcı müdahalesi olmadan.
Bununla birlikte, simüle edilmiş Smallville kasabasında işler çoğunlukla iyi gitti. Hobbs Cafe’deki partiye davet edilen on iki kişiden beşi geldi. Üçü, zamanlama çakışmalarına bağlı olarak katılmadı. Kalan dördü de ilgilendiklerini ifade ettiler ama gelmediler. Bu test de gerçek hayata oldukça yakındı.
Araştırmacılar, üretken davranış mimarisinin, insan değerlendiriciler tarafından değerlendirildiği üzere, mimarinin yansıma, planlama ve hafızayı devre dışı bırakan versiyonlarına kıyasla en inandırıcı davranışı yarattığını söylüyor.
Kaynaklar:
Araştırma makalesi: Joon Sung Park, Joseph C. O’Brien, Carrie J. Cai, Meredith Ringel Morris, Percy Liang, Michael S. Bernstein; Generative Agents: Interactive Simulacra of Human Behavior (7 Nisan 2023) arXiv:2304.03442
Haberi derleyen: Thomas Claburn, What if someone mixed The Sims with ChatGPT bots? It would look like this: Has science GONE TOO FAR? (11 Nisan 2023) https://www.theregister.com/2023/04/11/sims_ai_generation/