Fahrelnissa Zeid: Gökkuşağında İki Kuşak sergisi

Türkiye modern sanatının öncülerinden ve soyut sanatın ilk temsilcilerinden Fahrelnissa Zeid’in kapsamlı bir koleksiyonuna sahip olan İstanbul Modern, sanatçının yapıtlarından oluşan bir seçkiyi izleyicilerle buluşturuyor.

Fahrelnissa Zeid: "Gökkuşağında İki Kuşak" sergisi

Sergi 30 Mayıs-30 Temmuz 2017 tarihleri arasında görülebilir. 2006 yılında Türkiye modern sanatının öncülerinden Fahrelnissa Zeid ve oğlu Nejad Melih Devrim’in yapıtlarını “Gökkuşağında İki Kuşak” sergisiyle buluşturan İstanbul Modern, Zeid’in yapıtlarını 11 yıl aradan sonra yeniden bir seçkide bir araya getiriyor.

Sanatçının ustalaştığı soyut geometrik kompozisyonlar, Bizans – İslam – Batı sanatına referansların yer aldığı ve kendine özgü kullandığı renk paletiyle birleşen dışavurumcu 23 yapıtı, Kısa Süreli Sergiler Salonu’nda yer alacak sergiyle izleyiciyle buluşuyor.


Seçkide, sanatçının Türkiye sanat ortamında başladığı 1940’lı yıllardan Amman, Ürdün’e taşındığı 1970’li yıllara kadar, en etkin olduğu dönemden yapıtlar yer alıyor.

2017 yılı içinde Münih, Torino, Berlin ve önümüzdeki günlerde Londra’da İstanbul Modern Sanat Müzesi Koleksiyonu’ndaki yapıtların da yer aldığı sergilerde izleyiciyle buluşan Fahrelnissa Zeid, küresel sanat dünyasında taze bir ivme kazanıyor.

Müze koleksiyonunda yer alan ve Zeid’in kariyerindeki en önemli yapıtlar, 13 Haziran itibariyle Tate Modern’de tüm dünyadan gelen sanatseverlerle buluşuyor. İstanbul Modern de koleksiyonunda yer alan yapıtlardan oluşturduğu bir seçkiyle sanatçıya duyulan bu ilgiyi destekliyor.

Oya Eczacıbaşı: Hayali gerçek yapan ilk bağışımız

soyut kompozisyon

Fahrelnissa Zeid’in İstanbul Modern’in tarihinde çok özel ve önemli bir yere sahip olduğunu dile getiren İstanbul Modern Yönetim Kurulu Başkanı Oya Eczacıbaşı, “İstanbul Modern daha fikir aşamasındayken dünya çapında ünlü sanatçımız Zeid’in ‘Cehennemim’ adlı başyapıtını, ailesi bir gün açmayı hayal ettiğimiz müze için armağan etmişti.

İstanbul Modern kurulduğu anda müzeye giren ilk yapıt da o olmuştu. Zeid’in küresel sanat dünyasında daha fazla görünür olması sebebiyle biz de 11 yıl aradan sonra sanatçının yapıtlarını yeniden bir araya getirmek ve yeni nesillerle buluşturmak istedik” dedi.

Levent Çalıkoğlu: Zeid’in küresel sanat dünyasındaki yeri perçinleniyor

Fahrelnissa Zeid

Küresel sanat dünyasında bu yılın Zeid yılı olduğuna dikkat çeken İstanbul Modern Direktörü Levent Çalıkoğlu şöyle devam etti:

“Fahrelnissa Zeid hayat hikayesi, kişiliği ve sanat anlayışıyla şüphesiz kuşağı ve döneminin en yaratıcı sanatçılarının başında geliyor. Bu yılın sergi takvimine baktığımızda Batı müze ve sanat kültürünün Zeid’in kendisi ve yapıtlarına olan gecikmiş ilgisini, ona hakettiği değeri verdiğini görüyoruz. Özellikle Tate Modern’de gerçekleştirilecek olan retrospektif Zeid’in küresel sanat dünyasındaki yerini perçinleyecektir. Zeid’in kapsamlı bir koleksiyonuna sahip olmamız sebebiyle sanatçıya duyulan bu ilgiyi biz de bu seçkiyle destekliyoruz.”

Fahrelnissa Zeid kimdir?

soyut kompozisyon

Fahrelnissa Zeid, 1901 yılında Osmanlı döneminde Sadrazam Cevat Paşa’nın yeğeni olarak Büyükada’da doğar. Geniş, sanatçı bir aileden gelen sanatçının kardeşleri yazar Cevat Şakir Kabaağaçlı ve ressam Aliye Berger’dir.


Yazar İzzet Melih Devrim ile evliliğinden olan çocukları ressam Nejad Devrim ve yönetmen, tiyatro sanatçısı Şirin Devrim’dir. Zeid aynı zamanda seramik sanatçısı Füreya Koral’ın teyzesidir.

Sanayi-i Nefise’nin ilk kadın mezunları arasında olan sanatçı, resim öğrenimine Paris’teki Académie Ranson’un Stalbach Atölyesi’nde, sonrasında İstanbul’daki Namık İsmail Atölyesi’nde devam eder. 1934 yılında Irak’ın Ankara temsilcisi Emir Zeid ile evlenir, prenses unvanını alır. 1942 yılında D Grubu’na ve sergilerine katılır.

İlk kişisel sergisini 1944’te Maçka’daki evinde açan Zeid, 2. Dünya Savaşı sonrası belirli süreler yaşadıkları Paris, Londra, New York, Brüksel ve daha birçok şehirde yapıtlarını sergiler. 1976 yılında Amman’a yerleşen sanatçı, kendi adını taşıyan bir sanat enstitüsü kurar ve hayatının sonuna kadar enstitüye destek vererek üretimlerine devam eder. Sanatçı, 1991’de Amman’da hayata veda eder.

Coşkulu ve etkili kompozisyonları ile tanınan Zeid’in kendine özgü resim dili, tek üsluba indirgenemeyecek kadar canlı ve zengindir. Zeid’in sanat pratiği; minyatür kurgusuna uygun şekilde inşa edilmiş figürlü kompozisyonlarıyla erken dönem, vitray yüzeylerini anımsatan geometrik ve serbest soyutlamacı çalışmalarıyla olgunluk dönemi ve çoğunlukla portrelerden oluşan ve psikolojik anlatının ön plana çıktığı geç dönem şeklinde sınıflandırılabilir.

Sergiye özel eğitim ve etkinlikler

İstanbul Modern

Sergi süresince İstanbul Modern Eğitim ve Sosyal Projeler bölümünün hazırladığı eğitim programları küçük sanatseverlerle buluşuyor.

  • “Fahrelnissa ile Nejad” belgeseli yeniden gösterilecek

2006 yılında İstanbul Modern çatısı altında gerçekleştirilen “Fahrelnissa ile Nejad: Gökkuşağında İki Kuşak” sergisi için İstanbul Modern ve CNN Türk ortak yapımı olarak geniş bir araştırmayla oluşturulan belgesel, sergi alanında ziyaretçilerle yeniden buluşacak.

Paris, Amman, İzmir, Ankara ve İstanbul’da çekimlerini gerçekleştirilen belgesel için, Paris’te Xavier Bureau, Olivier Larsque, Dina Vierny ve Maria Devrim, İzmir’de İsmet Kabaağaçlı Noonan, Ankara’da Bülent Ecevit, Amman’da Prens ve Prenses Raad, Hind Nasser, Suha Shoman ve Prens Hassan, İstanbul’da ise Şirin Devrim, Talat Sait Halman, Sara Koral, Nermidil Binart, Yaşar Kemal, Ara Güler, Tiraje Dikmen, Rabia Çapa, Yahşi Baraz, Haldun Dostoğlu ve Sabahattin Batur ile çeşitli söyleşiler gerçekleştirilmişti.

  • Kütüphanede Geniş Derleme

İstanbul Modern Kütüphane’de ise yapılan geniş derlemeyle Zeid’in yaşamına ve sanatına ilişkin kitaplar ve yazılar yer alıyor.

  • Fahrelnissa Zeid Baskılı Ürünler İstanbul Modern Mağaza’da

İstanbul Modern Mağaza’da sergiye özel olarak tasarlanan poster ve kartpostalların yanı sıra sanatçının yapıtlarından tasarlanan çeşitli ürünler de satışa sunuluyor.

Metin ve imge ilişkisi üzerine bir sergi: Çiftdüşün – Çiftgörü


Editor
İndigo Dergisi Haber Merkezi | İndigo Dergisi, 18 yıldır yayın hayatında olan bağımsız bir medya kuruluşudur. İlkelerinden ödün vermeden tarafsız yayıncılık anlayışı ile çalışmaktadır. 2005 yılında kurulan İndigo Dergisi, indigodergisi.com web sitesi üzerinden tamamen dijital ortamda günlük yayın yapmaktadır. Aynı zamanda Türkiye’nin ilk internet haber dergisi olmakla birlikte, tüm yayın kadrosu ve okurlarıyla birlikte sürekli gelişmektedir. İndigo Dergisi’nin amacı; gidişatı ve tabuları sorgulayarak, kamuoyu oluşturarak farkındalık yaratmaktır. Vizyonu; okuyucularında sosyal sorumluluk bilinci geliştirerek toplumun olumlu yönde değişimine katkıda bulunmaktır. Temel değerleri; dürüst, sağduyulu, barışçıl ve sosyal sorumluluklarının bilincinde olmaktır. İndigo Dergisi, Türkiye’nin saygın İnternet yayınlarından biri olarak; iletişim özgürlüğünü halkın gerçekleri öğrenme hakkı olarak kabul etmekte; Basın Meslek İlkeleri ve Türkiye Gazetecileri Hak ve Sorumluluk Bildirgesi’ne uymayı taahhüt eder. İlaveten İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’ni benimsemekte ve yayın içeriğinde de bu bildiriyi göz önünde bulundurmaktadır. Buradan hareketle herkesin ırk, renk, cinsiyet, dil, din, siyasi veya diğer herhangi bir milli veya içtimai menşe, servet, doğuş veya herhangi diğer bir fark gözetilmeksizin eşitliğine ve özgürlüğüne inanmaktadır. İndigo Dergisi, Türkiye Cumhuriyeti çıkarlarına ters düşen; milli haysiyetimizi ve değerlerimizi karalayan, küçümseyen ya da bunlara zarar verebilecek nitelikte hiçbir yazıya yer vermez. İlkelerinden ödün vermeyen şeffaf yayıncılık anlayışını desteklemektedir. Herhangi bir çıkar grubu, örgüt, ideoloji, politik veya dini; hiçbir oluşumun parçası değildir. Köşe yazarlarımızın yazdıkları fikirler, kendi özgür düşünceleridir; İndigo Dergisi yayın politikası dahilinde değerlendirilir ve yayın ilkeleri ile çelişmediği müddetçe, düşünce ve ifade özgürlüğünü teşvik ederek yayına alınır. İndigo Dergisi, sunduğu tüm bilgilerin doğruluğunu teyit ve kontrol eder; bu bilgilerin geçerliliğine son derece önem verir.