Samsun’da 9700 parça tarihi eser rutubetli depoda çürüyor!

Samsun’da 38 yıllık Arkeoloji ve Etnografya Müzesi, 7 yıl önce binasının yetersiz olması nedeniyle kapatıldı. Yeni müze inşaatı ise ödenek yetersizliğinden yarıda kaldı. 9 bin 700 parça tarihi eser rutubetli depoda çürüyor!

samsun tarihi eserler

Arkeoloji ve Etnografya Müzesi, 38 yıl kente hizmet verdikten sonra, 2015 yılında Kültür ve Turizm Bakanlığı ile Büyükşehir Belediyesi tarafından yetersiz olduğu gerekçesiyle kapatıldı.

2018 yılında da 22 bin metrekarelik alanda 9 bin 500 metrekarelik kapalı alana sahip o dönemin parasıyla yaklaşık 60 milyon liraya mal olacak yeni müze binasının yapımına başlandı. 19 Mayıs 1919’un 100. yılında açılması planlanan müzenin yüzde 60’ı tamamlandıktan sonra, ödeneğin kesilmesinin ardından yapımı durduruldu.


Her yıl tamamlanacağı açıklandı, 4 yıldır çivi çakılmadı!

Kentin ortasında kalan ve zamanla harabeye dönen, projesi ödüllü müze inşaatının her yıl tamamlanacağı açıklanmasına rağmen aradan geçen 4 yılda bir çivi dahi çakılmadı.

Kentin müze hayali bu yılda gerçekleşmeyeceği ortaya çıkarken, Müzeler Genel Müdürlüğü, Arkeoloji ve Etnografya Müzesi projesinin 2023 yılında tamamlanacağını duyurdu. Yatırım finansmanının yüzde 75’ini Müzeler Genel Müdürlüğü, yüzde 25’ini ise Büyükşehir Belediyesi’nin karşılayacağı müze projesinin 2023 yılında tamamlanacağı açıklandı.

“Tarihi eserler rutubetli depoda bekletiliyor!”

Kent yeni müzesinin tamamlanmasını beklerken, eski müzede bulunan yaklaşık 9 bin 700 tarihi eserin bir kısmı teşhir salonunda sergilenirken, büyük bir kısmı müzenin deposuna konuldu. Çok sayıda tarihi eser de müze bahçesinde bırakıldı.


Samsun Yerel Tarih Grubu Başkanı Emin Kırbıyık, Arkeoloji ve Etnografya Müzesi’nin dolgu sahasına yapıldığını ve deponun deniz seviyesinin altında kaldığına dikkat çekerek, binlerce tarihi eserin çürümeye terk edildiği ileri sürdü.

Eski müzenin nem oranının yüksek olması nedeniyle kapatıldığını belirten Kırbıyık, “Depoda paha biçilemeyen, Amisos hazineleri, mozaikler, sikkeler, anforalar sergilenmeyi bekliyor. Samsun nemli bir şehir. Bir de deniz seviyesinin altında olan depoda olmaları nedeniyle eserler korozyona uğruyor, tahrip oluyor.

Müzede eserleri nemden ve hava koşullarından koruyacak bir sistem de bulunmuyor. El yazması Kur’anlar nemden çürüme ve bozulma tehdidi altında. 19 Mayıs’ın 100. yılında bitirilecekti, olmadı. Bari, Cumhuriyetin 100. yılında bitirilsin” diye konuştu.

Müzede neler var?


Müzede, Amisos mezar odasında bulunan ve paha biçilemeyen altın taç, küpe, bilezik gibi eserlerin yanı sıra Klasik, Helenistik, Roma ve Bizans, Selçuklu ve Osmanlı dönemi sikkelerde bulunuyor. Bunların yanı sıra Cumhuriyet döneminde basılmış paralar da müzede yer alıyor. Müzenin etnografya bölümünde Samsun yöresine ait bindal, peşkir, cepken, saat keseleri, el yazmaları, Kuran’lar, yöresel kesici ve ateşli silahlar olduğu da biliniyor.

Kars’ta Beylerbeyi Sarayı 8 milyona restore edildi: 50 yataklı otelden bürokratlar yararlanacak


Editor
İndigo Dergisi Haber Merkezi | İndigo Dergisi, 18 yıldır yayın hayatında olan bağımsız bir medya kuruluşudur. İlkelerinden ödün vermeden tarafsız yayıncılık anlayışı ile çalışmaktadır. 2005 yılında kurulan İndigo Dergisi, indigodergisi.com web sitesi üzerinden tamamen dijital ortamda günlük yayın yapmaktadır. Aynı zamanda Türkiye’nin ilk internet haber dergisi olmakla birlikte, tüm yayın kadrosu ve okurlarıyla birlikte sürekli gelişmektedir. İndigo Dergisi’nin amacı; gidişatı ve tabuları sorgulayarak, kamuoyu oluşturarak farkındalık yaratmaktır. Vizyonu; okuyucularında sosyal sorumluluk bilinci geliştirerek toplumun olumlu yönde değişimine katkıda bulunmaktır. Temel değerleri; dürüst, sağduyulu, barışçıl ve sosyal sorumluluklarının bilincinde olmaktır. İndigo Dergisi, Türkiye’nin saygın İnternet yayınlarından biri olarak; iletişim özgürlüğünü halkın gerçekleri öğrenme hakkı olarak kabul etmekte; Basın Meslek İlkeleri ve Türkiye Gazetecileri Hak ve Sorumluluk Bildirgesi’ne uymayı taahhüt eder. İlaveten İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’ni benimsemekte ve yayın içeriğinde de bu bildiriyi göz önünde bulundurmaktadır. Buradan hareketle herkesin ırk, renk, cinsiyet, dil, din, siyasi veya diğer herhangi bir milli veya içtimai menşe, servet, doğuş veya herhangi diğer bir fark gözetilmeksizin eşitliğine ve özgürlüğüne inanmaktadır. İndigo Dergisi, Türkiye Cumhuriyeti çıkarlarına ters düşen; milli haysiyetimizi ve değerlerimizi karalayan, küçümseyen ya da bunlara zarar verebilecek nitelikte hiçbir yazıya yer vermez. İlkelerinden ödün vermeyen şeffaf yayıncılık anlayışını desteklemektedir. Herhangi bir çıkar grubu, örgüt, ideoloji, politik veya dini; hiçbir oluşumun parçası değildir. Köşe yazarlarımızın yazdıkları fikirler, kendi özgür düşünceleridir; İndigo Dergisi yayın politikası dahilinde değerlendirilir ve yayın ilkeleri ile çelişmediği müddetçe, düşünce ve ifade özgürlüğünü teşvik ederek yayına alınır. İndigo Dergisi, sunduğu tüm bilgilerin doğruluğunu teyit ve kontrol eder; bu bilgilerin geçerliliğine son derece önem verir.