Şişli Camii: Erken Cumhuriyet Döneminde Bir Osmanlı Yapısı

İstanbul Araştırmaları Enstitüsü’nde bu kez neo-Osmanlı camilerin esin kaynağı Şişli Camii’nin mimari seyrini anlatan bir sergi yer alıyor. Sergi 17 Şubat’ta açılıyor.

Şişli Camii: Erken Cumhuriyet Döneminde Bir Osmanlı Yapısı

İstanbul Araştırmaları Enstitüsü’nde, Suna ve İnan Kıraç Vakfı Fotoğraf Koleksiyonu’ndan derlenen bir seçkiyle oluşturulan “Şişli Camii: Erken Cumhuriyet Döneminde Bir Osmanlı Yapısı” sergisi, Cumhuriyet İstanbulu’nun ilk anıtsal dini yapısını fotoğraf ve metinlerle tanıtıyor. Sergide, caminin 1945-1949 arasındaki inşa sürecinde çekilen cami avlusu, müştemilat birimleri, şadırvan ve kubbe detayları ile açılışına ilişkin fotoğraflar ağırlıklı yer tutuyor.

İstanbul’un Şişli ilçesinde, Halaskargazi Caddesi ile Abide-i Hürriyet Caddesi arasındaki adacıkta yer alan caminin tasarımı, bir dönem Vakıflar baş mimarı olarak görev yapan Vasfi Egeli’ye ait. Egeli, Osmanlı ile erken Cumhuriyet dönemlerini birbirine bağlayan Birinci Ulusal Mimarlık üslubunun son temsilcilerinden biri olarak tanınıyor.


Foto Galeri: Şişli Camii tarihi fotoğrafları

Cumhuriyet döneminin ilk anıtsal dini yapısı olan ve klasik Osmanlı mimarisini yansıtan Şişli Camii’nin bir üslup örneği olarak kabul gördüğü, günümüze kadar inşa edilen binlerce neo-Osmanlı cami için prototip oluşturduğu biliniyor. Caminin önemli bir özelliği de, padişahın veya devlet ileri gelenlerinin katkılarıyla değil, Müslüman ve gayrimüslim halkın kolektif çabasıyla inşa edilmiş ilk camii olması.

28 Mayıs tarihine kadar açık kalacak olan sergi Beyoğlu Tepebaşı’ndaki İstanbul Araştırmaları Enstitüsü’nde, Pazar günleri hariç hafta içi her gün 10:00 – 19:00 saatleri arasında gezilebilir. İstanbul Araştırmaları Enstitüsü aynı zamanda bir kütüphane!

İlgili yazılar

Cihan Harbi’nde Gelibolu ve Mirası sergisi


Mehmet Güreli: Film Noir Sergisi


Editor
Haber Merkezi ▪ İndigo Dergisi, 19 yıldır yayın hayatında olan bağımsız bir medya kuruluşudur. İlkelerinden ödün vermeden tarafsız yayıncılık anlayışı ile çalışmaktadır. Amacı; gidişatı ve tabuları sorgulayarak, kamuoyu oluşturarak farkındalık yaratmaktır. Vizyonu; okuyucularında sosyal sorumluluk bilinci geliştirerek toplumun olumlu yönde değişimine katkıda bulunmaktır. Temel değerleri; dürüst, sağduyulu, barışçıl ve sosyal sorumluluklarının bilincinde olmaktır. İndigo Dergisi, Türkiye’nin saygın İnternet yayınlarından biri olarak; iletişim özgürlüğünü halkın gerçekleri öğrenme hakkı olarak kabul etmekte; Basın Meslek İlkeleri ve Türkiye Gazetecileri Hak ve Sorumluluk Bildirgesi’ne uymayı taahhüt eder. Ayrıca İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’ni benimsemekte ve yayın içeriğinde de bu bildiriyi göz önünde bulundurmaktadır. Buradan hareketle herkesin ırk, renk, cinsiyet, dil, din, siyasi veya diğer herhangi bir milli veya içtimai menşe, servet, doğuş veya herhangi diğer bir fark gözetilmeksizin eşitliğine ve özgürlüğüne inanmaktadır. İndigo Dergisi, Türkiye Cumhuriyeti çıkarlarına ters düşen; milli haysiyetimizi ve değerlerimizi karalayan, küçümseyen ya da bunlara zarar verebilecek nitelikte hiçbir yazıya yer vermez. İndigo Dergisi herhangi bir çıkar grubu, ideolojik veya politik hiçbir oluşumun parçası değildir.