Yüksel Aksu: İlk filmimden önce adam yerine koyulmadım!

Türkiye sinemasında fenomen haline gelen Dondurmam Gaymak’tan başlayıp İftarlık Gazoz’a kadar çıtasını hiç düşürmeden, hep yüksekte tutan Senarist-Yönetmen Yüksel Aksu, Akra Talks’a katıldı.

Yüksel Aksu: "İlk filmimden önce adam yerine koyulmadım" Elif Dağdeviren’in moderatörlüğünü yaptığı söyleşide Dağdeviren, Aksu filmlerinin yapımcısı olarak bu kez hem ev sahibi, hem konuktu.

Yüksel Aksu: “Avrupa Birliği ile aramızda kültürel çatışma değil öpüşme var” 

Sinema yolculuğumuz Elif’le başladığımız ve henüz sonuçlandırmadığımız bir serüven, iyi ki buluştuk, birbirimizi tamamlıyoruz diyen Yüksel Aksu;


“Tanıştığımızda Avrupa Birliği için bir dosya hazırlıyordum, şunu söyleyeyim; Avrupa Birliği ile Türkiye arasında yıllardır süren itiş kakış var ya; esas meselesini de kültürel çatışmaya bağlıyorlar. Aslında çatışma yok, öpüşme var. Bunu da ben söylemiyorum Avrupalı arkeologlar söylüyor. Fransa arkeolojisi dünya medeniyetlerinin kökenini Antik Yunan’a, Alman arkeologlar Anadolu’ya bağlar. İdeolojik bir yaklaşım ama montajını yaptığın zaman Avrupa kültürüyle ortak kültürden, aynı kökten gelen damarlarımızın olduğunu gösterir” dedi.

Elif Dağdeviren; “Yönetmen neyse, filmi odur”

Yüksel Aksu

Yüksel Aksu’nun çektiği filmleri değerlendiren Elif Dağdeviren; “Yüksel’in filmlerinin özelliği her türlü seyirciye hitap etmesidir. Müthiş bir birikime sahip derin bir entelektüeldir, aynı zamanda çok eğlencelidir. Nitekim Dondurmam Gaymak’ta en büyülendiğim mesele şu oldu; bir yandan eğlencelidir kahkahalarla gülersiniz öbür taraftan arkeolojik, mitolojik, tarihi bir sürü gönderme vardır. Katman katman açılır filmleri. İftarlık Gazoz da öyledir. Sadece eğlenmek isteyenler için de kıymetlidir, derinlik arayanlar için de. Yani yönetmen neyse filmi de odur” dedi.

Yüksel Aksu; “Sinema bir hayat turşusudur”

Sorulan bir soru üzerine, kıymetli örnekleri hariç gişe sinemasında düzeysizlik var diyen Aksu; “Gidip izliyorsun çıkıyorsun, ben bu filme niye geldim diyorsun. Halbuki çıktığınızda roman ya da tez savunması okumuş, seyahat etmiş gibi bir düşünceyle, fikirle ya da duygu tecrübesiyle çıkmış olmanız gerekir. Sinema bir hayat turşusudur. 90 dakikaya ya da bazen 9 saniyeye bir hayat sıkıştırışınız” dedi.

Neşeli, cıvıl cıvıl ama bir o kadar da kederli filmler yaptığını anlatan Yüksel Aksu; “Kederle neşe arasında soğan zarı kadar fark farktır. Kahkaha attığımız şey aynı zamanda buruk bir şekilde elem duyduğumuz şeydir. Chaplin’in filmlerinde olduğu gibi… Ben de her zaman kederle coşkuyu, neşeyi aynı yerde görmek istedim. Buna kafa yora yora Dondurmam Kaynak’tan İftarlık Gazoz’a vardık. Elif de çok güçlü bir entelektüel sezgiyle, aradığım buydu dedi ve Dondurmam Gaymak’ta bana güvendi, bugünlere kadar geldik” dedi.

Yüksel Aksu; “İlk filmimden önce adam yerine koyulmadım”

Sinemanın mesleğini okuduğunu, korku türünden polisiyeye, bilim kurguya kadar çekemeyeceğim türde film yoktur diyen Yüksel Aksu;

“Her tür filmi çekebilirim ama kendimi inkişaf ettirmek yani oluşturmak, için kendi yolumu seçtim. Zaten miladımı da o yüzden Dondurmam Gaymak’la başlatıyorlar. Ondan önce bir sürü kısa film ödüllerim var, belgesel ödüllerim var, çok reytingli diziler yönettim adam yerine koyulmadım, kendimi de adam yerine koymadım” dedi.

Yüksel Aksu; “Yönetmenlik, neyi yönetmeyeceğini bilme sanatıdır”

İftarlık Gazoz

Oyuncu yönetiminde bazen oyuncuları serbest bırakıp başyapıtını çıkartmasına izin vereceksin diyen Yüksel Aksu, Cem Yılmaz’la çektiğimiz İftarlık Gazoz’da da öyle oldu dedi.


“Kafamdaki Gazoz Ustası Cibar Kemal’i aldı, müthiş bir oyunculuk gücü ve sezgisiyle bambaşka bir noktaya taşıdı. Yönetmenlik bazen neyi yönetmeyeceğini bilme sanatıdır. Bir vahşi hayvan gibi bırakacaksın oyuncuyu, oynasın. İpi elinde olacak ama asılmayacaksın” dedi.

Yüksel Aksu; “12 Eylül, Türkiye devriminin boğulduğu gündür”

Neden biz hala 70’lerin filmlerini seyrediyoruz şeklinde gelen soru üzerine, “1970’lerin sadece filmleri izlenmiyor, şarkıları da dinleniyor, romanları da okunuyor. O yılların romanları üzerine de roman çıkmadı daha.

Cem Karaca ve Apaşlar grubu, Barış Manço ve Kurtalan Ekspres, Fikret Kızılok, Şakir Öner Günhan, Sezen Aksu ya da Ajda Pekkan gibi sanatçılar çıkmadı daha sonra. 70’ler son duygulu yıllardı. Sonraki dönemlerde dünyanın yıldızı karardı, Türkiye’nin de karardı. ‘80 darbesi oldu ve Türkiye’nin kültür hayatını boğdu; insanı bitirdiler, o zaman film olmaz, beklemeyin.

12 Eylül, Cumhuriyet’le başlayan Türkiye devriminin boğulduğu gündür. O yüzden 70’li yıllardaki filmleri tekrar tekrar izliyoruz. 12 Eylül’le yapılan hesaplaşma devam etmelidir. Sıradan ve basit olmamalıdır. Ama insanın olduğu yerde her zaman umut da vardır” dedi.

Son olarak, bugün Türkiye sineması bir kimlik krizi içerisinde diyen Yüksel Aksu; “Türkiye sinemasının çok güçlü bir birikimi var. Başka memleketlerde sinema üretimi yokken biz Susuz Yaz’dan başlayarak çok nitelikli filmler çektik. Ama örneğin burnumuzun dibindeki İran sineması gibi başlı başına bir dünya markası yaratamadık. Halbuki Türk sinemasının tecrübesi İran’a bin basar. Yan yana koyduğunuz zaman Türkiye sinemasındaki iş gücü, tecrübesi, estetiği, gelişimi kıyas kabul etmez ama biz bir marka yaratamadık” dedi.

Ünlü yönetmenin, bir meddah gibi dinleyenlerle eğlenceli ve öğretici bir sohbet gerçekleştirdiği Akra Talks’ta, söyleşinin başından sonuna kadar kahkahalar hiç dinmedi.

Dokunuş, lezzet, koku, ses ve well being (daha iyi bir sen) kodlarını içeren Urban Social konseptiyle misafirlerine duygu ve deneyimlere dayalı hizmet veren Akra; bu kodları Akra Talks’la destekliyor.


Elif Dağdeviren’in başlattığı ve moderatörlüğünü yürüttüğü bu özel sohbetlerde; edebiyattan müziğe, tarihten astrolojiye, spordan sinemaya, televizyondan kişisel gelişime kadar geniş bir perspektifte önemli isimler otel misafirleri ve Antalyalılarla buluşuyor.

Ayşe Tolga: Kıyametin içinden geçiyoruz ama ilacı yine bizde!


Editor
İndigo Dergisi Haber Merkezi | İndigo Dergisi, 18 yıldır yayın hayatında olan bağımsız bir medya kuruluşudur. İlkelerinden ödün vermeden tarafsız yayıncılık anlayışı ile çalışmaktadır. 2005 yılında kurulan İndigo Dergisi, indigodergisi.com web sitesi üzerinden tamamen dijital ortamda günlük yayın yapmaktadır. Aynı zamanda Türkiye’nin ilk internet haber dergisi olmakla birlikte, tüm yayın kadrosu ve okurlarıyla birlikte sürekli gelişmektedir. İndigo Dergisi’nin amacı; gidişatı ve tabuları sorgulayarak, kamuoyu oluşturarak farkındalık yaratmaktır. Vizyonu; okuyucularında sosyal sorumluluk bilinci geliştirerek toplumun olumlu yönde değişimine katkıda bulunmaktır. Temel değerleri; dürüst, sağduyulu, barışçıl ve sosyal sorumluluklarının bilincinde olmaktır. İndigo Dergisi, Türkiye’nin saygın İnternet yayınlarından biri olarak; iletişim özgürlüğünü halkın gerçekleri öğrenme hakkı olarak kabul etmekte; Basın Meslek İlkeleri ve Türkiye Gazetecileri Hak ve Sorumluluk Bildirgesi’ne uymayı taahhüt eder. İlaveten İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’ni benimsemekte ve yayın içeriğinde de bu bildiriyi göz önünde bulundurmaktadır. Buradan hareketle herkesin ırk, renk, cinsiyet, dil, din, siyasi veya diğer herhangi bir milli veya içtimai menşe, servet, doğuş veya herhangi diğer bir fark gözetilmeksizin eşitliğine ve özgürlüğüne inanmaktadır. İndigo Dergisi, Türkiye Cumhuriyeti çıkarlarına ters düşen; milli haysiyetimizi ve değerlerimizi karalayan, küçümseyen ya da bunlara zarar verebilecek nitelikte hiçbir yazıya yer vermez. İlkelerinden ödün vermeyen şeffaf yayıncılık anlayışını desteklemektedir. Herhangi bir çıkar grubu, örgüt, ideoloji, politik veya dini; hiçbir oluşumun parçası değildir. Köşe yazarlarımızın yazdıkları fikirler, kendi özgür düşünceleridir; İndigo Dergisi yayın politikası dahilinde değerlendirilir ve yayın ilkeleri ile çelişmediği müddetçe, düşünce ve ifade özgürlüğünü teşvik ederek yayına alınır. İndigo Dergisi, sunduğu tüm bilgilerin doğruluğunu teyit ve kontrol eder; bu bilgilerin geçerliliğine son derece önem verir.