Yitik İmparatorluğu Resmetmek sergisi Anamed Kemerli Galeri’de

Koç Üniversitesi Anadolu Medeniyetleri Araştırma Merkezi (ANAMED), “Yitik İmparatorluğu Resmetmek: İtalyan Merceğinden Anadolu’daki Bizans Sanatı, 1960–2000” sergisi ile Bizans araştırmalarının tarihine ışık tutmayı amaçlıyor.

Koç Üniversitesi ANAMED ve Sapienza Üniversitesi işbirliğiyle hazırlanan sergi, İtalyan akademisyenler tarafından Anadolu’da yarım asırdır yürütülen araştırmalara odaklanıyor. ANAMED’de yer alan Kemerli Galeri’deki sergi, 1 Haziran–31 Aralık 2018 tarihleri arasında ziyarete açık olacak.

ANAMED Kemerli Galeri’de ziyarete açılacak “Yitik İmparatorluğu Resmetmek: İtalyan Merceğinden Anadolu’daki Bizans Sanatı, 1960–2000” adlı sergi sanat ve tarih meraklılarıyla buluşacak. Sergi, İtalyan araştırmacıların Anadolu’nun dört bir köşesinde Bizans’ın izlerini takip etmelerine ve kimi ilk kez araştırmalara konu edilmiş Bizans anıtları üzerine incelemelerine odaklanıyor. Küratörlüğünü Livia Bevilacqua ve Giovanni Gasbarri’nin üstlendiği sergi, 01 Haziran-31 Aralık 2018 arasında ziyarete açık olacak.


“Yitik İmparatorluğu Resmetmek: İtalyan Merceğinden Anadolu’daki Bizans Sanatı, 1960–2000” sergisi, Roma’daki Sapienza Üniversitesi’nin Bizans Sanatı Tarihi Dokümantasyon Merkezi’nden (CDSAB) fotoğraf ve arşiv materyallerini Beyoğlu’ndaki ANAMED’e taşıyor. Sergide, Roma’dan Doğu’ya uzanan tarihi güzergâh izlenerek yitik bir imparatorluğun parçaları yeniden keşfedilip, sanat tarihi çalışmaları ışığında bir araya getiriliyor. Sergi, İtalyan sanat tarihçilerinin, Anadolu’daki Bizans sanatı araştırmasına sağladığı katkıya genel bir bakış sunuyor. Ayrıca ziyaretçilere, yaklaşık 50 yıl boyunca toplanan arşivin yanı sıra bazıları kökten dönüşüme uğramış ve hatta tahrip olmuş anıt ve eserlerin hikâyesini de inceleme fırsatı veriliyor.

Sergiyle eş zamanlı olarak aynı başlıkla bir akademik yayın da İngilizce ve Türkçe olarak okurlarla buluşuyor. Editörlüğünü sergi küratörleri Livia Bevilacqua ve Giovanni Gasbarri’nin, çevirisini Yiğit Adam’ın üstlendiği kitap, Bevilacqua ve Gasbarri’nin yanı sıra, Alessandra Guiglia, Antonio Iacobini, Engin Akyürek, Claudia Barsanti, Andrea Paribeni, Enrico Zanini ve Lorenzo Riccardi’nin yazılarından oluşuyor. Araştırmacıların Anadolu’daki gezilerini konu alan kitabın ek bölümünde, birçoğu sergide yer alan fotoğrafa da yer veriyor.

Yitik İmparatorluğu Resmetmek: İtalyan Merceğinden Anadolu’daki Bizans Sanatı, 1960–2000

01 Haziran – 31 Aralık 2018

ANAMED Kemerli Galeri

Küratörler: Livia Bevilacqua, Giovanni Gasbarri


ANAMED Galeri Küratörü: Şeyda Çetin

Sergi tasarımı: Emrah Çiftçi, BAREK

Koç Üniversitesi ANAMED Hakkında:

Anadolu’nun geçmişi hakkındaki bilimsel araştırmaları desteklemek amacıyla 2005 yılında kurulan akademik araştırma merkezi Anadolu Medeniyetleri Araştırma Merkezi (ANAMED), Vehbi Koç Vakfı bünyesindeki Koç Üniversitesi’ne bağlı bulunan uluslararası bilim, araştırma ve kültür kurumudur. Merkez, tarih öncesi çağlardan Osmanlı İmparatorluğu’nun sonuna kadar, Türkiye’nin tarihi, sanat tarihi, arkeolojisi ve diğer tüm ilgili disiplinlerin araştırılması ve desteklenmesinin yanı sıra kültür mirası yönetimiyle müzecilik çalışmalarının geliştirilmesi ve yaygınlaşması için bilimsel bir platform oluşturur.

ANAMED, Türkiye’den ve diğer ülkelerden yılda yaklaşık otuz araştırmacıya akademik çalışmalarını desteklemek amacıyla doktora ve doktora sonrası bursları sağlar. Kurulduğu 2005 yılından bugüne kadar çeşitli ülkelerden 400’e yakın bilim insanı, merkezde çalışmalarını yürütme olanağı buldu. Türkiye’nin kültür mirası üzerine uzmanlaşmış yerli ve yabancı araştırmacılara burs sağlamak, kütüphane hizmetleri sunmak, halk katılımına açık sempozyum, konferans, çalıştay gibi toplantılar düzenlemek, Anadolu medeniyetleriyle ilgili sergiler ve bilimsel yayınlar yapmak Merkez’in ana faaliyetleri arasındadır.

Koleksiyon Hakkında:

Sapienza Üniversitesi Sanat Tarihi Bölümü bünyesindeki Bizans Sanatı Tarihi Dokümantasyon Merkezi (Centro di Documentazione di Storia dell’Arte Bizantina–CDSAB) 1996 yılında kuruldu. Merkez 1960’lı yıllardan başlayarak Doğu Akdeniz bölgelerinde Sapienza ekibi tarafından yürütülen inceleme gezileri sırasında toplanan belgelere ev sahipliği yapıyor.

35 binin üzerinde görsel malzeme (basılı fotoğraf, slayt, negatif, harita, çizim, vb.) içeren bir arşiv olan CDSAB’de bumalzemeler coğrafi alanlara göre düzenlenmiştir. Arşivde İstanbul (4600), Ermenistan (5300), Türkiye, Suriye, İsrail, Ürdün ve Mısır’ı da kapsayacak şekilde Bizans Yakın Doğusu (22.800) ile ilgili görsel belgeler ve bunlarla birlikte gravürlü el yazmalarına adanmış bir grup malzeme (2400) yer alıyor.


Bu araştırma faaliyetinin yöntemlerinin yeniden canlandırılması açısından gerekli olan mektup, not ve seyahat günlükleri gibi diğer metinsel belgeler de CDSAB’de saklanıyor. Bir bütün olarak ele alındıklarında, CDSAB’daki belgeler hem fotoğraflanan Bizans anıtları açısından hem de kayıt altına aldıkları 20. yüzyılın ikinci yarısındaki İtalyan saha araştırmacılarının başarıları bakımından çok değerli bir tarihsel kaynak niteliğindedir.

Ali İsmail Türemen’in Rağmen Mavi sergisi İş Sanat Kibele Galerisi’nde


Editor
İndigo Dergisi Haber Merkezi | İndigo Dergisi, 18 yıldır yayın hayatında olan bağımsız bir medya kuruluşudur. İlkelerinden ödün vermeden tarafsız yayıncılık anlayışı ile çalışmaktadır. 2005 yılında kurulan İndigo Dergisi, indigodergisi.com web sitesi üzerinden tamamen dijital ortamda günlük yayın yapmaktadır. Aynı zamanda Türkiye’nin ilk internet haber dergisi olmakla birlikte, tüm yayın kadrosu ve okurlarıyla birlikte sürekli gelişmektedir. İndigo Dergisi’nin amacı; gidişatı ve tabuları sorgulayarak, kamuoyu oluşturarak farkındalık yaratmaktır. Vizyonu; okuyucularında sosyal sorumluluk bilinci geliştirerek toplumun olumlu yönde değişimine katkıda bulunmaktır. Temel değerleri; dürüst, sağduyulu, barışçıl ve sosyal sorumluluklarının bilincinde olmaktır. İndigo Dergisi, Türkiye’nin saygın İnternet yayınlarından biri olarak; iletişim özgürlüğünü halkın gerçekleri öğrenme hakkı olarak kabul etmekte; Basın Meslek İlkeleri ve Türkiye Gazetecileri Hak ve Sorumluluk Bildirgesi’ne uymayı taahhüt eder. İlaveten İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’ni benimsemekte ve yayın içeriğinde de bu bildiriyi göz önünde bulundurmaktadır. Buradan hareketle herkesin ırk, renk, cinsiyet, dil, din, siyasi veya diğer herhangi bir milli veya içtimai menşe, servet, doğuş veya herhangi diğer bir fark gözetilmeksizin eşitliğine ve özgürlüğüne inanmaktadır. İndigo Dergisi, Türkiye Cumhuriyeti çıkarlarına ters düşen; milli haysiyetimizi ve değerlerimizi karalayan, küçümseyen ya da bunlara zarar verebilecek nitelikte hiçbir yazıya yer vermez. İlkelerinden ödün vermeyen şeffaf yayıncılık anlayışını desteklemektedir. Herhangi bir çıkar grubu, örgüt, ideoloji, politik veya dini; hiçbir oluşumun parçası değildir. Köşe yazarlarımızın yazdıkları fikirler, kendi özgür düşünceleridir; İndigo Dergisi yayın politikası dahilinde değerlendirilir ve yayın ilkeleri ile çelişmediği müddetçe, düşünce ve ifade özgürlüğünü teşvik ederek yayına alınır. İndigo Dergisi, sunduğu tüm bilgilerin doğruluğunu teyit ve kontrol eder; bu bilgilerin geçerliliğine son derece önem verir.