Jose Sancho’nun Erotik Doğa sergisi Pera Müzesi’nde

Pera Müzesi, “Jose Sancho: Erotik Doğa” sergisi ile 25 Mayıs – 6 Ağustos 2017 tarihleri arasında, kendine has kavramsal üslubuyla Kosta Rika sanatında önemli bir yer edinen Jose Sancho’nun heykellerini sanatseverlerle buluşturuyor.  

Jose Sancho'nun "Erotik Doğa" sergisi Pera Müzesi'nde

Pera Müzesi’nin Jose Sancho Vakfı iş birliği, Kosta Rika Büyükelçiliği himayesi ve Ekore’nin nakliye sponsorluğu ile düzenlediği “Jose Sancho: Erotik Doğa” sergisinin küratörlüğünü María Enriqueta Guardia-Yglesias üstleniyor.

Eserlerinin niteliği ve tutarlılığı ile öne çıkan Jose Sancho’nun, hayvan ve figür temalarına odaklanan eserlerinden bir seçki sunan sergi, 25 Mayıs Perşembe günü ziyarete açılıyor.


Jose Sancho’nun içselleştirdiği evreni ve yaratıcılığını özgürce yaşadığı doğal dünyayı son derece kişisel bir tarzda ele aldığı eserlerde sanatçının kariyerinin başlangıcından itibaren özel ilgi gösterdiği bitki, hayvan ve kadın gövdesi odaklı heykelleri ön plana çıkıyor.

Jose Sancho

Jose Sancho’nun hayvan dünyasının uçsuz bucaksız çeşitliliğini yansıtan heykelleri, her türün özgün niteliğini yansıtırken, biçimsel vurgulamalar yoluyla birer simgeye dönüşüyor. Kadın gövdeleri ise,  kıvrımları vurgulayan formları sayesinde doğal bir canlılığı yansıtıyor.

Daha çok ahşap, metal ve mermerden oluşan heykellerin malzeme seçiminde, sadece üretim süreci değil aynı zamanda tasarım da belirleyici rol oynuyor. Küratör María Enriqueta Guardia-Yglesias, köklerini doğadan alırken aynı zamanda evrensel bir dil kullanan Sancho için “Yüzyıllar boyu defalarca tekrarlanan temalar onun yaratıcılığı sayesinde yepyeni bir anlam kazanır.” yorumunda bulunuyor.

Sanat üretimine yönelik ilk yaklaşımlar

Torsit Carolina

Jose Sancho, 1974 yılında Pablo Picasso’nun Boğa Başı eserinden ilhamla, hurda metal parçaları kullanarak ilk heykeli Akrep’i yaptı. 1974 yılında, San Jose’deki Ulusal Tiyatro’nun bahçesinde, hurda metal parçalarından ürettiği heykelleriyle ilk sergisini gerçekleştirdi.

Sancho’nun kamuoyu tarafından bir sanatçı olarak ilk kez tanınması, La Nación gazetesinin verdiği “Ancora de Oro” ödülü sayesinde gerçekleşti.

tamandua

Bu dönemde sanatçı, Constantin Brancusi’nin anıtsal eserlerini incelemek için Tirgu-jiu’ya (Romanya), mermer ve granite doğrudan oyma tekniklerini öğrenmek için Carrara’ya (İtalya) gitti. 1978’de, Kosta Rika Kültür Bakanlığı’nın Plastik Sanatlar Sergisi’nde altın madalya, 1980 yılında ise Kosta Rika Kültür Bakanlığı’nın Heykel Sergisi’nde mansiyon ödülüne layık görüldü.

Ahşap ile taş oymalarından oluşan ilk heykel sergisini Kosta Rika Ulusal Müzesi sergi salonunda gerçekleştirdi.

Uluslararası görünürlüğünün başlangıcı

Jose Sancho

Sanatçı 1983 yılında Kosta Rika Sanat Müzesi ve Arjantin Cumhuriyeti Büyükelçiliği’nin ortaklaşa düzenlediği yarışmada birincilik ödülünü aldı, 1985 yılında Kosta Rika Kültür Bakanlığı tarafından verilen Ulusal Ödül’e layık görüldü.


1989 yılında Paris’teki Maison de l’Amerique Latine’de gerçekleşen bir grup sergisine katıldı ve Ulusal Tiyatro’nun Enrique Enchandi Galerisi’nde eserlerini sergiledi. Sanatçı 1993 yılında Kosta Rika Sanat Müzesi merkezinde 62 eserden oluşan Hayvansı Koleksiyon başlıklı sergisini açtı.

Ertesi yıl, Kosta Rika’nın Escazú şehrinde bulunan ve aynı zamanda ev işlevi gören atölyesinde bir heykel bahçesi kurmaya başladı. 1995’te San Jose’deki Capris binasında “torso”lardan oluşan bir koleksiyon sergiledi ve West Palm Beach, Brüksel ve Ontario’da düzenlenen sergilerde yer aldı.

2003 yılında devasa boyutlarda soyut bitki figürleri üretmeye başladı. Bu heykellerden bazıları Merkez Bankası bahçesine, Kosta Rika Sanat Müzesi bahçesine ve San Jose’deki Barış Parkı’na dikildi.

2011 yılında Merkez Bankası Müzesi tarafından “Plaza de la Cultura”da Biçim ve Öz, ertesi yıl Kosta Rika Üniversitesi’nin Rodrigo Facio kampüsünde Jose Sancho’nun Torsoları sergilerini düzenlendi.

Jose Sancho Vakfı ve Heykel Gezinti Alanı

azuleas

Jose Sancho Vakfı, 2010 yılında, sanatçının sanatsal mirasını koruyup yaymak ve çeşitli burslar aracılığıyla heykel sanatı öğrenen gençleri desteklemek amacıyla kuruldu. Vakıf 2013 yılında, devraldığı mirası oluşturan eserlerin bir kataloğu olarak Daimi Koleksiyon başlıklı bir kitap yayımladı.

20 Ağustos 2014’te Kosta Rika Üniversitesi, sanatçının bağışladığı, hayvansal temalar taşıyan granit, demir ve mermer dokuz esere ev sahipliği yapan Heykel Gezinti Alanı’nı açtı. 2015’te ise heykel sanatı alanında bir burs programı başlattı.

Jose Sancho serginin ziyarete açılacağı 25 Mayıs Perşembe günü saat 18:30’da, Pera Müzesi oditoryumunda bir de konuşma gerçekleştiriyor. Etkinlik ücretsiz gerçekleştirilecek olup sınırlı sayıdaki yer için rezervasyon alınmamaktadır. Konuşma İspanyolca gerçekleştirilecek, Türkçe simültane tercüme yapılacaktır.

“Jose Sancho: Erotik Doğa” sergisi 6 Ağustos 2017 tarihine kadar ziyaret edilebilir.

Pera Müzesi Salı’dan Cumartesi’ye 10:00-19:00 saatleri arasında, Pazar günleri ise 12:00- 18:00 saatleri arasında gezilebilir.


Müzede Cuma günleri hem uzun hem de ücretsiz! “Uzun Cuma”larda müze 18:00 – 22:00 saatleri arasında ücretsiz olarak ziyaret edilebilir. Çarşamba günleri ise “Genç Çarşamba”. “Genç Çarşamba” günleri tüm öğrenciler müzeyi ücretsiz ziyaret edebilir.

‘Jose Sancho’ ile Erotik Doğa sergisi kapsamında söyleşi


Editor
İndigo Dergisi Haber Merkezi | İndigo Dergisi, 18 yıldır yayın hayatında olan bağımsız bir medya kuruluşudur. İlkelerinden ödün vermeden tarafsız yayıncılık anlayışı ile çalışmaktadır. 2005 yılında kurulan İndigo Dergisi, indigodergisi.com web sitesi üzerinden tamamen dijital ortamda günlük yayın yapmaktadır. Aynı zamanda Türkiye’nin ilk internet haber dergisi olmakla birlikte, tüm yayın kadrosu ve okurlarıyla birlikte sürekli gelişmektedir. İndigo Dergisi’nin amacı; gidişatı ve tabuları sorgulayarak, kamuoyu oluşturarak farkındalık yaratmaktır. Vizyonu; okuyucularında sosyal sorumluluk bilinci geliştirerek toplumun olumlu yönde değişimine katkıda bulunmaktır. Temel değerleri; dürüst, sağduyulu, barışçıl ve sosyal sorumluluklarının bilincinde olmaktır. İndigo Dergisi, Türkiye’nin saygın İnternet yayınlarından biri olarak; iletişim özgürlüğünü halkın gerçekleri öğrenme hakkı olarak kabul etmekte; Basın Meslek İlkeleri ve Türkiye Gazetecileri Hak ve Sorumluluk Bildirgesi’ne uymayı taahhüt eder. İlaveten İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’ni benimsemekte ve yayın içeriğinde de bu bildiriyi göz önünde bulundurmaktadır. Buradan hareketle herkesin ırk, renk, cinsiyet, dil, din, siyasi veya diğer herhangi bir milli veya içtimai menşe, servet, doğuş veya herhangi diğer bir fark gözetilmeksizin eşitliğine ve özgürlüğüne inanmaktadır. İndigo Dergisi, Türkiye Cumhuriyeti çıkarlarına ters düşen; milli haysiyetimizi ve değerlerimizi karalayan, küçümseyen ya da bunlara zarar verebilecek nitelikte hiçbir yazıya yer vermez. İlkelerinden ödün vermeyen şeffaf yayıncılık anlayışını desteklemektedir. Herhangi bir çıkar grubu, örgüt, ideoloji, politik veya dini; hiçbir oluşumun parçası değildir. Köşe yazarlarımızın yazdıkları fikirler, kendi özgür düşünceleridir; İndigo Dergisi yayın politikası dahilinde değerlendirilir ve yayın ilkeleri ile çelişmediği müddetçe, düşünce ve ifade özgürlüğünü teşvik ederek yayına alınır. İndigo Dergisi, sunduğu tüm bilgilerin doğruluğunu teyit ve kontrol eder; bu bilgilerin geçerliliğine son derece önem verir.