Anthony Cragg’in “İnsan Doğası” İstanbul Modern’de

İstanbul Modern, Beyoğlu’ndaki geçici mekânının açılışını çağdaş heykel sanatının önemli isimlerinden Anthony Cragg sergisiyle yapıyor.

Anthony Cragg

İstanbul Modern, Beyoğlu’daki geçici mekânındaki ilk süreli sergisinde, Ferko’nun sponsorluğunda, heykel sanatçısı Anthony Cragg’i ağırlıyor. Sanatçının her dönemine ilişkin bir seçkiye yer veren “İnsan Doğası” adlı sergi 11 Kasım 2018 tarihine kadar görülebilir.

Çağdaş heykel sanatının en özgün, en yenilikçi sanatçılarından Anthony Cragg, İstanbul Modern’in geçici mekânında sanatseverlerle buluşuyor. Kültür ve sanata verdiği destekle dikkat çeken Ferko’nun sponsorluğunda, Birleşik Krallık İstanbul Başkonsolosluğu ve British Council katkılarıyla gerçekleşen “İnsan Doğası” başlıklı sergi için sanatçının da katılımıyla bir basın toplantısı düzenlendi.


Küratörlüğünü İstanbul Modern Genel Direktörü Levent Çalıkoğlu’nun üstlendiği “İnsan Doğası”nda, Cragg’in 1980’li yıllardan bu yana heykel sanatına dair sürdürdüğü denemeler, kapsamlı ve kronolojik bir bütünlükle bir araya getiriliyor.

Sergide, sanatçının erken dönem yapıtlarından duvar rölyefleri ve Cragg’in yıllardır çeşitli malzeme ve tekniklerle deneyimlediği “Erken Biçimler” ve “Akılcı Varlıklar” serilerinden örnekler sunuluyor. Ayrıca, malzemeye farklı bağlamlar kazandırdığı, sanatçıyla özdeşleşmiş eğilimleri yansıtan yapıtların yanı sıra, Cragg’in üretim sürecinin bir parçası olarak tanımladığı desenleri de yer alıyor.

İstanbul Modern Yönetim Kurulu Başkanı Oya Eczacıbaşı, Ferko Yönetim Kurulu Başkanı Ferit Meriçten, İstanbul Modern Genel Direktörü Levent Çalıkoğlu’nun da katıldığı toplantıda Anthony Cragg, 40 yılı aşan kariyerinin üretim süreçleri ışığında hazırlanan sergiye dair bilgi verdi.

İstanbul Modern Yönetim Kurulu Başkanı Oya Eczacıbaşı:

Karaköy’deki yeni müze binamız tamamlanana kadar üç yıllığına taşındığımız Beyoğlu’ndaki geçici mekânımızda heykel sanatının en önemli isimlerinden Anthony Cragg ve yapıtlarını açılış sergimizde ağırlamanın mutluluğunu yaşıyoruz. Sanatseverler bir süre müzemize ev sahipliği yapacak olan eski Union Française binasındaki ilk süreli sergimizde, Cragg’in 40 yılı aşkın kariyerinin farklı dönemlerini izleme ve tanıma imkânı bulacak.

Yapıtları dünyanın en saygın müze ve kurumlarının koleksiyonlarında yer alan Cragg, biçim, renk ve malzemenin sınırlarını zorlayarak yeniden tanımladığı heykel sanatına getirdiği çeşitlilikle çok katmanlı bir zenginlik sunuyor. İstanbul Modern izleyicisi Anthony Cragg ile daha önce koleksiyon sergilerimize dâhil edilen “Çirkin Yüzler” adlı yapıtla buluşmuştu. Dünyaca ünlü heykel sanatçısının bu kapsamdaki ilk sergisini İstanbul’la buluşturmamızı sağlayan değerli Ferit Meriçten ve Ferko’ya tüm sanatseverler adına teşekkür ederim.

Ferko Yönetim Kurulu Başkanı Ferit Meriçten:

Anthony Cragg, dünyanın yaşayan en önemli heykel sanatçılarından. Onunla ilgili yıllardır beni büyüleyen, kullandığı malzemenin sınırsızlığı ve malzemeyi bu kadar iyi tanıması. Onun bilime ve doğaya duyduğu ilgi, doğa ve insan arasında kurduğu ilişki heykel sanatıyla ilgili farklı sorular sormamıza, yeni keşifler yapmamıza neden olmuştur.

Koleksiyonumuzda da çok önemli bir yere sahip olan Anthony Cragg’in Türkiye’deki en büyük dış mekân heykeli “Must Be” şu an Levent’te tamamladığımız Ferko Signature ofis binamızın girişinde yerini aldı ve binamızın sembolü haline geldi. Ferko olarak sanatla iç içe projeler yaratmak ve sanatın günlük hayatımıza değer katmasına olanak sağlayan projelere destek olmak bizim için her zaman öncelik oldu. Eylül ayında hayata geçireceğimiz “Ferko Sanat Alanı” oluşumuyla da bu misyonumuzu daha geniş kitlelere ulaştırma fırsatına erişeceğiz. Bu bağlamda, Anthony Cragg’in farklı dönemlerini, sanat pratiği boyunca nasıl evrildiğini anlatan bu önemli ve kapsamlı serginin sanatseverlerle buluşmasına destek vermek bizim için çok anlamlı.


İstanbul Modern Genel Direktörü Levent Çalıkoğlu:

Anthony Cragg’in 40 yılı aşan kariyerinin her evresi heykel sanatına kattığı yeni fikirler ve kavramsal açılımlarla şekillendi, üretimleri her kuşağın merak ve ilgisi ile karşılaştı. Çağdaş sanatın disiplinlerarası dönüşümlerle yeni ifade arayışlarına evrildiği bu süreçte, Cragg heykel sanatının doğasını oluşturan kütle, boşluk, malzeme, ölçek gibi ayırt edici özellikleri kendi zamanının güncel fikir ve kavramları ile buluşturdu. Heykel sanatının tarihsel geçmişini referans alarak var olan hazır nesneden eşi benzeri olmayan üç boyutlu hacme uzanan, kendine özgü bir imge ve form dünyası oluşturdu.

Anthony Cragg kimdir?

Yapıtları dünyanın en saygın müze ve kurumlarının koleksiyonlarında yer alan Anthony Cragg 1949’da, uçak endüstrisinde mühendis olan babasının görevli olduğu Liverpool’da doğar. Sanatçı, 1966 yılından itibaren Ulusal Kauçuk Üreticileri Araştırma Derneği’nde laboratuvar teknisyeni olarak iki yıl çalışır.

Böylelikle sanat okuluna gitmeden önce bilimle ilişki kurar. Sanatçının stüdyosunda bugün de sanatla ilgili kitaplar yerine paleontoloji ve biyokimya konulu yayınlar bulunur. Ona göre heykel ve bilim, fizik ve metafizik dünyaları düşünmeye yarayan birbirine denk ve birbirini tamamlayan vasıtalardır. Laboratuvar teknisyenliğinin ardından Cheltenham’daki Gloucester Sanat ve Tasarım Koleji’nde temel eğitime başlar ve ardından Wimbledon Sanat Okulu’nda 1969 ve 1973 yılları arasında üç yıllık bir lisans programına katılır.

1973 yılında Londra’da Kraliyet Sanat Koleji’nde heykel konulu yüksek lisans programına katılmaya hak kazanan Anthony Cragg, okuldaki heykel çalışmalarında, inşaat alanlarında temas ettiği “gündelik” malzemeleri kullanır. Kimi zaman tandem bisikletle tek başına Londra’da dolaşırken topladığı malzemeleri de bu süreçte değerlendirir. Sanatçı, öğrencilik yıllarını 1970’lerde heykel dünyasına egemen olan minimalist eğilimlere karşılık gelen bir içerik arayışı olarak nitelendirir. Cragg bu dönemdeki arayışı sonucunda biçime yoğunlaşan bir yaklaşım geliştirecektir.

1977 yılında hâlen yaşamını ve çalışmalarını sürdürdüğü Almanya’ya taşındıktan sonra Düsseldorf Sanat Akademisi’nde yarı zamanlı öğretim görevlisi olur. Kısa süre sonra bu kurumda tam zamanlı çalışmaya başlar ve 1988’den 2001’e kadar yürüteceği profesörlük görevini kabul eder. 2001-2006 yılları arasında Berlin Sanat Üniversitesi’nde görev alan Cragg, 2006 yılında Düsseldorf’a döner ve 2009’dan 2013 yılına kadar akademinin rektörü olur.

Dünyanın farklı ülkelerindeki pek çok saygın kurum tarafından fahri unvanlar ve üyeliklerle onurlandırılan sanatçının yapıtları 1970’li yıllardan bu yana sayısız kentte sergilenir. 1988 yılında Birleşik Krallık’ın en prestijli ödüllerinden Turner Ödülü’ne layık görülen Anthony Cragg aynı yıl 43. Venedik Bienali’nde ülkesini temsil eder. 2007 yılında Praemium Imperiale Heykel ödülünü kazanır. Sanatçı farklı coğrafyalarda gerçekleştirdiği sergilerle heykel sanatı için yeni ufuklar açar.

Sergi kataloğu

Türkçe ve İngilizce hazırlanan katalogda, “İnsan Doğası” sergisindeki yapıtların görsellerine eşlik eden, Levent Çalıkoğlu’nun serginin kavramsal çerçevesini kaleme aldığı yazının yanı sıra, Anthony Cragg’in yazar Jon Wood ile gerçekleştirdiği söyleşi ile Paris’te (Sorbonne ve IESA) sanat felsefesi dalında öğretim üyesi, şair, sanatçı Demosthenes Davvetas’ın Cragg’in sanatsal pratiği üzerine kaleme aldığı metin de bulunuyor. İstanbul Modern Mağaza’da sergi kataloğunun yanı sıra sergiye özel olarak hazırlanan bir ürün seçkisi de yer alıyor.

Çocuk ve gençlere yönelik atölyeler

İstanbul Modern Eğitim ve Sosyal Projeler bölümü tarafından sergiye paralel ve farklı yaş gruplarına özel olarak tasarlanan eğitim programlarında çocuk ve gençlere yönelik atölyeler de düzenleniyor. Sergi süresince paralel etkinlik ve sinema programları da sanatseverle buluşacak.


50’nin üzerinde yapıtın sergilendiği “İnsan Doğası” 11 Kasım 2018 tarihine kadar İstanbul Modern’de ziyaret edilebilir. İstanbul Modern adresi değişti. Yeni adresi: Asmalımescit Mahallesi, Meşrutiyet Caddesi No:99, 34430 Beyoğlu/İstanbul

Ali İsmail Türemen’in Rağmen Mavi sergisi İş Sanat Kibele Galerisi’nde


Editor
İndigo Dergisi Haber Merkezi | İndigo Dergisi, 18 yıldır yayın hayatında olan bağımsız bir medya kuruluşudur. İlkelerinden ödün vermeden tarafsız yayıncılık anlayışı ile çalışmaktadır. 2005 yılında kurulan İndigo Dergisi, indigodergisi.com web sitesi üzerinden tamamen dijital ortamda günlük yayın yapmaktadır. Aynı zamanda Türkiye’nin ilk internet haber dergisi olmakla birlikte, tüm yayın kadrosu ve okurlarıyla birlikte sürekli gelişmektedir. İndigo Dergisi’nin amacı; gidişatı ve tabuları sorgulayarak, kamuoyu oluşturarak farkındalık yaratmaktır. Vizyonu; okuyucularında sosyal sorumluluk bilinci geliştirerek toplumun olumlu yönde değişimine katkıda bulunmaktır. Temel değerleri; dürüst, sağduyulu, barışçıl ve sosyal sorumluluklarının bilincinde olmaktır. İndigo Dergisi, Türkiye’nin saygın İnternet yayınlarından biri olarak; iletişim özgürlüğünü halkın gerçekleri öğrenme hakkı olarak kabul etmekte; Basın Meslek İlkeleri ve Türkiye Gazetecileri Hak ve Sorumluluk Bildirgesi’ne uymayı taahhüt eder. İlaveten İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’ni benimsemekte ve yayın içeriğinde de bu bildiriyi göz önünde bulundurmaktadır. Buradan hareketle herkesin ırk, renk, cinsiyet, dil, din, siyasi veya diğer herhangi bir milli veya içtimai menşe, servet, doğuş veya herhangi diğer bir fark gözetilmeksizin eşitliğine ve özgürlüğüne inanmaktadır. İndigo Dergisi, Türkiye Cumhuriyeti çıkarlarına ters düşen; milli haysiyetimizi ve değerlerimizi karalayan, küçümseyen ya da bunlara zarar verebilecek nitelikte hiçbir yazıya yer vermez. İlkelerinden ödün vermeyen şeffaf yayıncılık anlayışını desteklemektedir. Herhangi bir çıkar grubu, örgüt, ideoloji, politik veya dini; hiçbir oluşumun parçası değildir. Köşe yazarlarımızın yazdıkları fikirler, kendi özgür düşünceleridir; İndigo Dergisi yayın politikası dahilinde değerlendirilir ve yayın ilkeleri ile çelişmediği müddetçe, düşünce ve ifade özgürlüğünü teşvik ederek yayına alınır. İndigo Dergisi, sunduğu tüm bilgilerin doğruluğunu teyit ve kontrol eder; bu bilgilerin geçerliliğine son derece önem verir.