Miro’nun Eserleri Satılıyor

BNP’nin 2006’da Japon bir koleksiyoncudan satın aldığı ancak hiçbir zaman Portekiz’de gün ışığına çıkarıp sergilemediği Miro’nun 85 tablosunun açık artırmayla satışa sunulacak olması ciddi tartışmalara yol açtı.
miro 2
Miro’nun 85 tablosu satışa mı sunuldu?
Portekiz tarihinin belki de en büyük finans skandallarından biri olarak görülen ve 2008’de el konularak ulusallaştırılan Banco Portugues de Negocios’a (BNP) bankasına ait, ünlü sürrealist ressam Joan Miro’nun 85 tablosu, 5-6 Şubat tarihlerinde Londra’daki Christie’s müzayede evinde açık artırıma çıkarılacağı bildiriliyor.
Sürrealist akımın öncü sanatçılarından miro

Portekizliler, Miro’nun en kalabalık koleksiyonunun, hükümetin aldığı kararla açık artırmaya çıkarılacak olmasına tepki göstererek, topladıkları 10 bin imzayı Portekiz meclisine gönderdiler. Londra’da bir galeride sergilenmeye başlanan Miro’nun tablolarının satışından 40 milyon avro gelir bekleyen Portekiz hükümetinden açık artırmayı iptal etmesini isteyen, imza kampanyasına katılan Portekizliler, satış katoloğundaki ”Portekiz Cumhuriyeti’nin kararıyla satışa sunulan koleksiyon” ifadesini ”utanç verici” olarak değerlendiriyorlar.

[quote]Sanat uzmanları, söz konusu Miro’nun 85 tablosunu ”bir hazine” olarak tanımlarken, ”Bu koleksiyonun satışını ve ya parçalara ayrılmasını onarılamayacak bir hata” olarak yorumluyor.[/quote]


Miro-530x173

Portekiz’deki bir çok sanat galerisi yöneticisi ise bu durum üzerine şöyle yorum yaptılar; ”Bu tabloları satma kararı çok üzüntü verici”, ”Umarım bu çılgınlık gerçeğe dönüşmez. Bu hükümete ve ya bir siyasi partiye karşı bir şey değil. Sadece Portekiz’i küçük düşürür o kadar”,

[quote]”Bu, Pandora’nın kutusunun açılması gibi bir şey çünkü artık herhangi bir hükümet, ekonomik kazanç için istediği bir kültürel varlığı satabilir” görüşlerini savundu.[/quote]

220px-Dona_i_Ocell
Dona i Ocell (Kadın ve Kuş), Miro’nun Barselona’daki bir eseri

Öte yandan söz konusu Miro koleksiyonun da bazı eserlerinin çok önemli olduğu ve değerlerinin çok altında satışa çıkarıldıkları ileri sürüldü.


Biyografi: Joan Miró Ferra  (Katalan ressam ve heykeltıraş)

Joan Miró Ferra, 1893’te İspanya, Barselona’da dünyaya geldi. 14 yaşında Barselona’da La Lonja’s Escuela Superior de Artes Industriales y Bellas Artes (Güzel Sanatlar ve Endüstriyel Sanatlar Okulu)’na katıldı. 3 yıllık sanat eğitimi sonrasında, burada memur olarak göreve başladı. Daha sonra sanat çalışmalarına devam edebilmek için bu görevi bıraktı ve 1912-1915 yılları arasında Barselona’daki Francesc Galí’s Escola d’Art isimli sanat okuluna devam etti. Galeri sahibiolan José Dalmau’nun teşvikiyle ilk sergisini Barselona’da 1918 yılında açtı.

1920 yılında Paris gezisi sırasında Pablo Picasso ile tanıştı. Bundan sonra Miro zamanının yarısını Paris’te geçirmeye başladı ve burada tanıştığı Max Jacob, Pierre Reverdy, ve Tristan Tzara ile Dada hareketine katıldı. Paris’teki ilk sergisi 1925’te Galeri Pierre’de büyük bir surrealist hareket olarak yankı buldu.

1936’da iç savaş sebebiyle İspanya’yı terk etmek zorunda kaldı, 1941’de geri döndü. Aynı yıl New York, The Museum of Modern Arts’da ilk büyükretrospektif sergisini açtı. Miro, Josep Lloerns y Artigas’la birlikte seramik çalışmalarına başladı bununla beraber baskı alanına da ilgi gösterdi. 1954-1958 yılları arasını bu iki konuya konsantre olarak geçirdi. 1954’deki Venedik Bienali’nde grafik dalında büyük ödüle layık görüldü ve çalışması bir sonraki yıl Kassel’de yapılan ilk Documanta Fuar’ına dahil edildi. 1958’de Paris UNESCO Binası’ndaki eseri ile Uluslararası Guggenheim Ödülünü aldı. Sonraki yıl tekrar resim yapmaya başladı, 1960 yılında heykeltıraşlığa başladı. Miro’nun retrospektifleri, Paris, Musée National d’Art Moderne ve Grand Palais’de yer aldı.

miro 1


Miro, 25 Aralık 1983’te İspanya’nın Palma de Mallorca şehrinde hayata gözlerini kapadı.


Editor
Haber Merkezi ▪ İndigo Dergisi, 19 yıldır yayın hayatında olan bağımsız bir medya kuruluşudur. İlkelerinden ödün vermeden tarafsız yayıncılık anlayışı ile çalışmaktadır. Amacı; gidişatı ve tabuları sorgulayarak, kamuoyu oluşturarak farkındalık yaratmaktır. Vizyonu; okuyucularında sosyal sorumluluk bilinci geliştirerek toplumun olumlu yönde değişimine katkıda bulunmaktır. Temel değerleri; dürüst, sağduyulu, barışçıl ve sosyal sorumluluklarının bilincinde olmaktır. İndigo Dergisi, Türkiye’nin saygın İnternet yayınlarından biri olarak; iletişim özgürlüğünü halkın gerçekleri öğrenme hakkı olarak kabul etmekte; Basın Meslek İlkeleri ve Türkiye Gazetecileri Hak ve Sorumluluk Bildirgesi’ne uymayı taahhüt eder. Ayrıca İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’ni benimsemekte ve yayın içeriğinde de bu bildiriyi göz önünde bulundurmaktadır. Buradan hareketle herkesin ırk, renk, cinsiyet, dil, din, siyasi veya diğer herhangi bir milli veya içtimai menşe, servet, doğuş veya herhangi diğer bir fark gözetilmeksizin eşitliğine ve özgürlüğüne inanmaktadır. İndigo Dergisi, Türkiye Cumhuriyeti çıkarlarına ters düşen; milli haysiyetimizi ve değerlerimizi karalayan, küçümseyen ya da bunlara zarar verebilecek nitelikte hiçbir yazıya yer vermez. İndigo Dergisi herhangi bir çıkar grubu, ideolojik veya politik hiçbir oluşumun parçası değildir.