Yaşamaya Dair, Nazım Hikmet’in en beğenilen şiirlerinden biri… Aynı zamanda tiyatromuzun büyük ismi Genco Erkal tarafından sahneye konulan bir müzikli gösteri. Piyano ve viyolonsel eşliğinde Genco Erkal ve Tülay Günal…
Şüphesiz ki Cumhuriyet döneminin en büyük edebiyatçısıdır Nazım Hikmet Ran… Şiirleri elliden fazla dile çevrilmiş, dünya edebiyatında 20. yüzyılın en saygın şairleri arasında sayılacak kadar ünlenmiştir. Bu denli büyümesinin sırrı nedir diye sorsam, bir edebiyatsever olarak ünlü ozanın en beğendiğiniz yanını överek iyi bir açıklamada bulunacağınıza eminim. Bana göre, Nazım’ın etkileyiciliğinin sırrı Türk diline olan hakimiyetidir. Türkçeyi onun kadar iyi kullanan başka bir şair yoktur son yüzyıl içerisinde.
İnsan duygularını eşsiz bir ustalıkla betimler, şiirlerinde söz sanatlarının en güzel örnekleri görülür. Onu okurken kendinizden söz ediyormuş gibi hisseder, sözcüklerini kendi yaşamınızla bağdaştırır, duygu yüklü anılarınızı yeniden yaşarsınız adeta. Çünkü hayalî bir dünyayı değil, yaşamın kendisini anlatır şiirlerinde. Anlatımı gerçekçi, yaşama ilişkin mesajları güçlüdür. Başka bir deyişle, sanatı her yönden etkileyicidir.
Genelde edebiyatseverler Nazım Hikmet’in yaşam öyküsünü oldukça iyi bilirler. Aşkları, sosyalizme olan bağlılığı, yurt özlemi, hapishanede geçen yılları dost sohbetlerinin en lezzetli konuları arasındadır. Serbest şiirin ilk temsilcisi olarak Türk şiirinde yeni bir çağ açar. Yaşamı boyunca siyasi fikirleri nedeniyle çok sıkıntı çekmesine karşın sözcüklerinin büyüsü sayesinde ölümsüzlüğe erişir. Her yönden merakımızı cezbeden, benzersiz değerde bir sanatçıdır Nazım…
Birçok sanat dalı gibi, tiyatro dünyası da Nazım Hikmet’in yaşamına ve yapıtlarına ilgi göstermekten her zaman hoşlanmıştır. Adını ünlü ozanın aynı adlı şiirinden alan ‘Yaşamaya Dair’ oyunu için uzun yıllardır Nazım ile ilgili yapılan en ilgi çekici çalışma diyebilirim.
Yaşamaya Dair’in müzikli oyun türünün en iyi örneklerinden birisi olarak anımsanacağına eminim.
Yaşamaya Dair, genel olarak şairin hapishanede geçirdiği yıllar, eşi Piraye Hanım ile olan ilişkisi ve yurt özlemine odaklanmakta. Oyunu uyarlayan ve yöneten Türk tiyatrosunun ulu çınarı Genco Erkal. Nazım Hikmet’i canlandıran ünlü tiyatrocu, oyun boyunca sesini son derece etkili kullanarak sahneyi duygularla donatıyor, oyunun başından sonuna dek seyircileri bir duygudan diğerine sürüklüyor. Farkında olmadan gösterinin içinde buluyorsunuz kendinizi.
Nazım’ın eşi Piraye Hanım’ı canlandıran Tülay Günal şiirlerin arasında, piyano ve viyolonsel eşliğinde, buğulu sesiyle seslendirdiği Nazım Hikmet şarkıları ile sahnedeki duygusal yoğunluğu sürekli olarak canlı tutuyor.
Oyunda seslendirilen şarkılar arasında müzikseverler tarafından tüm zamanların en iyileri listelerine yazılan yapıtlar da var. Zülfü Livaneli‘den ‘Yiğidim Aslanım’ ve ‘Karlı Kayın Ormanı’ ile Cem Karaca‘dan ‘Çok Yorgunum’ ilk akla gelenlerden…
Müzik Yönetimi ve düzenleme Yiğit Özatalay‘a ait. Şiirler bir yana, yalnızca bu unutulmaz Nazım şarkılarını, sahnede sunulan yumuşacık yorumlarla dinlemek bile oyunu seyredilmeye değer kılıyor.
Müzikli oyun oldukça özel ve diğerlerine kıyasla daha az rastlanan bir gösteridir. Yaşamaya Dair, bir şiir dinletisi biçiminde olduğundan oyun boyunca tek bir mesaja odaklanmak yerine, Nazım Hikmet’in şiirlerinde ilettiği birçok mesajın altı çizilmiş. Oyun boyunca günlük yaşamınızda yararlanabileceğiniz birçok öğüt ve öneriyle beslenebilirsiniz.
Nazım Hikmet’i tanımak isteyen veya tanıyıp da şiirlerini yaşamayı arzu eden veya hayranı olup da yeni bir bakış açısıyla izlemek isteyen veya Nazım şarkılarından hoşlanan… Veya dedikçe oyunu görmek için yeni bir neden daha ortaya çıkıyor gördüğünüz gibi. Yaşamaya Dair, şiirin ününe yakışan bir oyun bence. Zaman zaman seyircinin alkış patlamalarıyla duraklayan bir buçuk saatlik duygusal bir yolculuk denebilir.
https://youtu.be/PJFR3p7UwU0?t=175