İzmler: Modern Sanatı Anlamak

Son 150 yılda Modern Sanatı biçimlendiren akımlar bir arada! Mimarlık, mühendislik, şehircilik, kentleşme, endüstri ürünleri tasarımı, peyzaj tasarımı, arkeoloji, kültür, sanat vb. konu başlıklarında kitaplar yayımlayan YEM Yayın’ın yeni kitabı İzmler: Modern Sanatı Anlamak çıktı.

 modern-sanati-anlamak

İzmler: Modern Sanatı Anlamak, modern sanata ilgi duyan okurlar için bir başucu kitabı olma niteliği taşıyor. Bu temel modern sanat rehberi, 19. yüzyıl sonundan günümüze sanatı biçimlendiren belli başlı bütün akımları, gruplar, üsluplar, okullar ve sanatçılar hakkında verdiği bilgiler ışığında açıklıyor.

Kitapta, İzlenimcilikten başlayarak her modern sanat akımı, kısa bir özet, başlıca sanatçıların ve anahtar sözcüklerin listesi, derinlikli bir analiz, akımı örnekleyen sanat yapıtlarından resimler içeren, izlenmesi kolay bir formatta ele alınıyor. Savaş öncesi Kübizmi ve savaş sonrası Soyut Dışavurumculuğundan 21. yüzyılın Sokak Sanatına kadar modern ve çağdaş sanatın tarihi, birbiri ardına gelişen akımlar üzerinden irdeleniyor. Gerçeküstücülük ve Pop Art gibi ünlü “izm”ler, daha az tanınan Orfizm, Fluxus ve Yeni Dışavurumculuk gibi avangard akımlarla yan yana yer alıyor.


Sanatseverler ve öğrenciler için merak uyandırıcı ve bilgi verici bir rehber olan bu kitap aynı zamanda modern ustalar Claude Monet, Pablo Picasso ve Andy Warhol’dan Damien Hirst, Jeff Koons ve Banksy gibi güncel sanat yıldızlarına kadar son 150 yılın en önemli görsel sanatçılarının tümünü belli bir bağlam içine oturtuyor.

İzmler: Modern Sanatı Anlamak “İzm’ler Modanın Gelgitlerine Karşı Koyamazlar”

Kitabın yazarı Sam Phillips  Royal Academy of Arts Magazine’in eski yardımcı editörü ve The Art Guide: London’ın yazarı. Halen Frieze’in editörüdür, ayrıca Time Out, i-D Magazine ve The World of Interiors dergilerine katkıda bulunmaktadır.


Sam Phillips’in, kitapta yer verdiği sanatçılara ve akımlara ilişkin görüşleri şu şekilde özetlenebilir:

“20. yüzyılın sonu ve 21. yüzyılın başında sanatçılar, kendi yapıtlarını tanımlarken onların benzersizliğini ve çok yönlü anlamlarını vurgulama gayretiyle, izm’leri kullanmamayı tercih ettiler. İzm’ler modanın gelgitlerine karşı koyamazlar. Örneğin Vortisizm yaklaşık bir yıl içinde tarih oldu, ancak 21. yüzyılda yapılan yayınlar ve sergiler onun kışkırtıcı fikirlerine duyulan ilgiyi canlandırdı. Sentezcilik ve Orfizm sırasıyla Simgecilik ve Kübizmin varyasyonlarıydı, ama sanat tarihi açısından ilginç olsalar da hiçbir zaman aynı yaygın tanınırlığa ulaşamadılar. Bir izm popülerleştikçe, onunla çelişenin popülerliği azalacağından, izm’ler eski izm’lere tepki olarak doğdular. Sanatçılar açısından Zeitgeist’ı yakalamadıkları için buraya alınmayan, kolektifler veya eleştirmenler tarafından isimlendirilmiş birçok izm vardır. Yakın bir örnek, Fransız yazar ve küratör Nicholas Bourriaud’nun 21. yüzyılın başındaki sanat için kullandığı “Altermodernizm” terimidir.

Kitapta yer alan sanatçılar mutlaka belirli bir izm’in temsilcisidir. Dolayısıyla bazı önemli uygulamacılar nispeten bir akımın dışındaysalar (örneğin ünlü Meksikalı ressam Frida Kahlo Gerçeküstücülükten etkilenmiş olmasına karşın akımı temsil etmediği için) buraya alınmadılar…”


YEM Yayın’ın “İzmleri Anlamak” dizisinde daha önce, sanat tarihini biçimlendiren bütün önemli akımları tanımak için ideal başucu kitabı olan İzmler: Sanatı Anlamak  ve mimarlık tarihine yön veren bütün önemli akımları anlamak için pratik bir rehber niteliği taşıyan İzmler: Mimarlığı Anlamak adlı kitapları yayımlanmıştı.


Editor
Haber Merkezi ▪ İndigo Dergisi, 19 yıldır yayın hayatında olan bağımsız bir medya kuruluşudur. İlkelerinden ödün vermeden tarafsız yayıncılık anlayışı ile çalışmaktadır. Amacı; gidişatı ve tabuları sorgulayarak, kamuoyu oluşturarak farkındalık yaratmaktır. Vizyonu; okuyucularında sosyal sorumluluk bilinci geliştirerek toplumun olumlu yönde değişimine katkıda bulunmaktır. Temel değerleri; dürüst, sağduyulu, barışçıl ve sosyal sorumluluklarının bilincinde olmaktır. İndigo Dergisi, Türkiye’nin saygın İnternet yayınlarından biri olarak; iletişim özgürlüğünü halkın gerçekleri öğrenme hakkı olarak kabul etmekte; Basın Meslek İlkeleri ve Türkiye Gazetecileri Hak ve Sorumluluk Bildirgesi’ne uymayı taahhüt eder. Ayrıca İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’ni benimsemekte ve yayın içeriğinde de bu bildiriyi göz önünde bulundurmaktadır. Buradan hareketle herkesin ırk, renk, cinsiyet, dil, din, siyasi veya diğer herhangi bir milli veya içtimai menşe, servet, doğuş veya herhangi diğer bir fark gözetilmeksizin eşitliğine ve özgürlüğüne inanmaktadır. İndigo Dergisi, Türkiye Cumhuriyeti çıkarlarına ters düşen; milli haysiyetimizi ve değerlerimizi karalayan, küçümseyen ya da bunlara zarar verebilecek nitelikte hiçbir yazıya yer vermez. İndigo Dergisi herhangi bir çıkar grubu, ideolojik veya politik hiçbir oluşumun parçası değildir.